Muistipelikortit ja rasia
Me kaikki olemme yksilöitä, erilaisia ja arvokkaita. Opeta lapsellesi, ja opi myös itse, erilaisuuden arvostusta Invalidiliiton kivan ja kehittävän Yhdessä-muistipelin avulla.

Muistipeli sopii kaikenikäisille

Invalidiliiton Yhdessä-muistipeli on koko perheen peli, joka sisältää perinteisen kuvaparien muistamisen lisäksi kysymyksiä mm. erilaisuudesta, vammaisuudesta ja esteettömyydestä. Kysymykset ja niistä käytävät keskustelut auttavat osaltaan aivojen treenaamisessa. – Hauskaa ja kehittävää tekemistä kaiken ikäisille!

Muistin kehittämisen lisäksi muistipelien on todettu lisäävän keskittymiskykyä, koska pelattaessa koetellaan sekä pitkäjänteisyyttä että johdonmukaisuutta.

Yhdessä-muistipeli auttaa ymmärtämään erilaisuutta

Muistipeliä voi käyttää esimerkiksi tukena eri-ikäisten lasten ja nuorten opetuksessa, osana erilaisuuden ymmärtämistä ja kiusaamisen vastaista työtä. Sympaattisten ja värikkäiden kuvien sekä lisäkysymysten avulla lapsi oppii pohtimaan erilaisuutta, välttämään ennakkoluuloja ja ymmärtämään vammaisuuteen liittyviä sanoja sekä käsitteitä.

Uudet ja vieraat asiat tutuiksi pelaamalla

Kiusaamista esiintyy lasten keskuudessa useimmiten tilanteissa, joissa lapsi kohtaa hänelle jotain uutta ja erilaista. Lapsella ei ole sanoja tai keinoja häntä hämmentävässä tilanteeseen. Tilanne voi helposti kääntyä kiusaamiseksi, jonka uutuuden pelko laukaisee. Kiusaaminen voi olla tuijottamista, nimittelyä, naureskelua, eristämistä tai jopa fyysistä vahingoittamista.

Invalidiliiton Yhdessä-muistipeli antaa sanat ja tekee tutuksi vammaisuuteen liittyviä seikkoja ja tilanteita. Vammaisuutta, erilaisuutta ja esteettömyyttä käsitellään muistipelissämme lapselle arkisten tilanteiden yhteydessä.

Invalidiliitto esteettömyyden ja saavutettavuuden kehittäjänä

Yhdessä-muistipeli on tehty yhteistyössä Invalidiliiton asiantuntijoiden kanssa. Haluamme tarjota tuotteita, jotka auttavat ja tukevat erilaisuuden kohtaamisessa, ymmärtämisessä sekä arvostamisessa.

Muistipelin hahmot kertovat omaa tarinaansa vammaisuudesta, apuvälineistä ja esteettömyyden merkityksestä. Peli antaa sanat lapselle uusiin tilanteisiin ja kohtaamisiin. Lapsi oppii ymmärtämään erilaisuutta hämmennyksen tai pelon sijaan. Kysymykset ovat lisäksi havainnollinen tapa ottaa erilaisuus osaksi arkista keskustelua lapsen kanssa.

”Invalidiliiton Yhdessä-muistipelikortit tarjoavat mukavaa puuhaa kaiken ikäisille”. Pelin ideoija ja kuvittaja Oona Viljakainen kertoo, että ”kortit rohkaisevat aikuisia keskustelemaan rohkeasti vammaisuuteen liittyvistä asioista lasten kanssa. Pelin värikkäät ja iloiset kuvat tuovat vammaisuutta esiin positiivisella tavalla. Lapsi näkee toisen lapsen ja ihmisen vamman takana.

Pelin lisäkysymykset auttavat pelaajia käyttämään oikeita sanoja esimerkiksi apuvälineistä ja ymmärtämään vammaisuuteen liittyviä arkisia asioita. Pelin avulla lapsi oppii, että olemme kaikki erilaisia, ja että niin on hyvä!”

Muistipelin ostamalla tuet kotimaista vammaistyötä, edistät yhdenvertaisuutta, esteettömyyttä ja saavutettavuutta.

Edistä yhdenvertaisuutta ja auta asennekasvatuksessa

Osta Invalidiliiton Yhdessä-muistipeli itsellesi, lapsellesi, kummilapsellesi tai lahjoita kortit esimerkiksi paikkakuntasi päiväkotiin:

• 50 € / peli (sis. alv.)
  • Invalidiliiton jäsenille hinta 20 € / peli (sis. alv.)
  • Kysy hinta muista määristä / yritykset / edelleen lahjoitettavat: varainhankinta@invalidiliitto.fi

Hinnat sisältävät toimituksen haluamaasi osoitteeseen kotimaassa. Halutessasi toimitamme kirjat suoraan valitsemaasi päiväkotiin, kouluun jne. oman tervehdyksen kera, joko nimelläsi tai yrityksesi nimellä varustettuna ja halutessasi myös anonyyminä lahjoituksena.

Tiedot

• Yhdessä-muistipeli, Invalidiliitto ry 2023