Tilaa Mailalert

Invalidiliiton nettisivuilta apua esteettömään suunnitteluun

7.4.2004

Invalidiliitto on koonnut internet-sivuilleen (www.invalidiliitto.fi) kattavan tietopaketin, josta löytyy ohjeita esteettömään rakentamiseen. Sivuilla on tietoa muun muassa luiskien kaltevuudesta, hisseistä sekä miten wc- ja saunatilat mitoitetaan ja rakennetaan pyörätuolille tai liikuntaesteiselle sopiviksi. Sivuilla on myös tarkistuslistoja, joiden avulla voi testata pystyykö liikuntavammainen yöpymään tietyssä hotellissa tai osallistumaan kesän yleisötapahtumiin.

Esteettömyys on seuraavan kahden vuoden ajan Invalidiliiton keskeisenä teemana. Esteettömyys on tärkeä osa liikuntarajoitteisen ihmisen arkipäivää. Monelle meistä liikkuminen on itsestään selvyys, emmekä juuri kiinnitä huomiota sen helppouteen tai vaikeuteen, kunnes yritämme päästä rakennuksen toiseen kerrokseen lastenvaunujen tai kyynärsauvojen kanssa. Monen ihmisen kohdalla arkipäivän liikkuminen on vaikeaa, jopa mahdotonta. Invalidiliiton tavoitteena on herättää ihmisten tietoisuutta rakennetun ympäristön esteellisyydestä ja saada aikaan parannuksia. Invalidiliitto pyrkii tähän olemalla yhteydessä virkamiehiin sekä vaikuttamalla säädöksiin, määräyksiin ja ohjeisiin esteettömyyttä edistävästi.

"Esteettömyys koskee meitä kaikkia. Erityisen tärkeä se on henkilöille, jotka käyttävät pyörätuolia tai muita apuvälineitä liikkumiseen. Kaikilla ihmisillä on oltava yhtäläiset mahdollisuudet tehdä työtä, käyttää palveluita, viettää vapaa-aikaa ja tavata muita ihmisiä. Myös esimerkiksi vanhusten ja lapsiperheiden eläminen ja kulkeminen helpottuu, kun rakennukset ja ulkotilat on mitoitettu riittävän väljästi ja tasoerot on ratkaistu sopivilla luiskilla ja hisseillä. Esteetön ympäristö on myös turvallinen ja käytännöllinen", toteaa Invalidiliiton esteettömyysasiamies Harri Leivo.

Vuonna 2004 kiinnitetään huomiota rakennetun ympäristön esteettömyyteen ja vuosi 2005 on esteettömän liikkumisen teemavuosi.

Lisätietoja:
Invalidiliitto, esteettömyysasiamies Harri Leivo, puh. 040 539 7087 harri.leivo@invalidiliitto.fi, www.invalidiliitto.fi/esteettomyys.