Apuvälinekummi tueksesi pääkaupunkiseudulla

Oletko saanut käyttöösi rollaattorin, pyörätuolin, sähköpyörätuolin tai -mopon? Jännittääkö uuden apuvälineen kanssa liikkuminen tai onko liikkuminen uudessa ympäristössä vielä epävarmaa? Voit saada itsellesi Invalidiliiton apuvälinekummin tukemaan ja antamaan vinkkejä apuvälineesi käyttöön ja sen kanssa liikkumiseen.
Invalidiliiton TuleApu-hankkeen logo vaaleanpunainen ratas

Pääkaupunkiseudulla aloitettu Apuvälinekummitoiminta on osa Invalidiliiton TuleApu – tukea ja tule-terveyttä apuvälineenkäyttäjille 2018–2020 -hanketta. Apuvälinekummitoiminta on liikkumisen apuvälineiden käytön vertaistukitoimintaa, jossa koulutettu apuvälinekummi ja liikkumisen apuvälineen käyttäjä kohtaavat. Apuvälinekummitoiminta ei korvaa yhteiskunnan antamaa apuvälineen käyttöönotto-opastusta, vaan täydentää sitä vertaistuellisella esimerkillä ja rohkaisulla.

Apuvälinekummi on kokenut liikkumisen apuvälineen käyttäjä ja pystyy jakaman omaa kokemustietoaan ja -taitojaan toiselle apuvälineenkäyttäjälle. Koulutettu apuvälinekummi pystyy omalla esimerkillään ja käytännön neuvoin antamaan vinkkejä apuvälineen käyttöönotossa ja rohkaisemaan liikkeelle lähtemisessä sekä uusien tilanteiden tai toimintaympäristöjen kohtaamisessa. Apuvälinekummista on apua, jos esimerkiksi apuvälineen kanssa liikkeelle lähteminen jännittää, apuvälineen käyttäminen ei vielä tunnu sujuvalta tai haluaa harjoitella vaikka yhdessä kynnyksen ylittämistä, kaupassa käymistä tai metrolla liikkumista.

Apuvälinekummista on apua henkilölle, joka

• kaipaa vinkkejä ja käytännön neuvoja apuvälineen käyttöön
  • haluaa kannustusta ja rohkaisua liikkeelle lähtöön
  • on täysi-ikäinen
  • asuu pääkaupunkiseudulla.

Keitä apuvälinekummit ovat?

• vapaaehtoisia
  • koulutettuja
  • vaitiolovelvollisia
  • käyttäneet liikkumisen apuvälinettä jo pidempään
  • liikkuvat sujuvasti apuvälineensä kanssa
  • asuvat pääkaupunkiseudulla.

Millaisia apuvälineen käytön vertaistapaamiset ovat?

• maksuttomia
  • luottamuksellisia
  • tapaamisia tarpeen mukaan 1-5 kertaa
  • kokemustiedon ja -taidon välittämistä ja välittymistä.

Haluatko itsellesi apuvälinekummin?

Ole yhteydessä TuleApu -hankkeen työntekijöihin sähköpostitse tuleapu@invalidiliitto.fi tai soittamalla 044 765 1322.

Maarit Honkasola, hankevastaava
Hanna Solja, hankesuunnittelija

Haluatko apuvälinekummiksi? Katso lisätietoja täältä.

Lisätietoja TuleApu-hankkeesta löydät täältä sekä webinaarin koko TuleApu-hankkeesta voit katsoa tästä.

Hankkeen tietosuojaselosteet

TuleApu-hankkeen apuvälinekummitoiminta

Apuvälinekummit Jorvin sairaalan OLKA-pisteellä

Apuvälinekummeilta vinkkejä liikkumisen apuvälineiden käyttöön.

Apuvälinekummit Meilahden sairaalan OLKA-pisteellä

Apuvälinekummeilta vinkkejä liikkumisen apuvälineiden käyttöön.