Apuvälinekummi tueksesi pääkaupunkiseudulla

Oletko saanut käyttöösi rollaattorin, pyörätuolin, sähköpyörätuolin tai -mopon? Jännittääkö uuden apuvälineen kanssa liikkuminen tai onko liikkuminen uudessa ympäristössä vielä epävarmaa? Voit saada itsellesi tueksi Invalidiliiton apuvälinekummin tukemaan ja antamaan vinkkejä apuvälineesi käyttöön ja sen kanssa liikkumiseen.
Invalidiliiton TuleApu-hankkeen logo vaaleanpunainen ratas

Pääkaupunkiseudulla aloitettu Apuvälinekummitoiminnan pilottihanke on osa Invalidiliiton TuleApu – tukea ja tule-terveyttä apuvälineenkäyttäjille 2018–2020 -hanketta. Kyseessä on liikkumisen apuvälineiden käyttöön liittyvä vertaistukitoiminta, jossa Invalidiliitto yhdistää koulutetun liikkumisen apuvälinettä käyttävän apuvälinekummin ja uuden liikkumisen apuvälineen saaneen apuvälineenkäyttäjän. Apuvälinekummitoiminta ei korvaa yhteiskunnan antamaa apuvälineen käyttöönotto-opastusta, vaan täydentää sitä vertaistuellisella esimerkillä ja rohkaisulla.

Apuvälinekummi on kokenut liikkumisen apuvälineen käyttäjä ja pystyy jakaman omaa kokemustietoaan ja -taitojaan uudelle apuvälineenkäyttäjälle. Kokenut apuvälinekummi pystyy omalla esimerkillään ja käytännön neuvoin antamaan vinkkejä uudelle apuvälineenkäyttäjälle apuvälineen käyttöönotossa ja rohkaisemaan liikkeelle lähtemisessä sekä uusien tilanteiden kohtaamisessa. Apuvälinekummista on apua uudelle apuvälineenkäyttäjälle, jos esimerkiksi apuvälineen kanssa liikkeelle lähteminen jännittää, apuvälineen käyttäminen ei vielä tunnu sujuvalta tai haluaa harjoitella vaikka yhdessä kynnyksen ylittämistä, kaupassa käymistä tai metrolla liikkumista.

Apuvälinekummista on apua henkilölle, joka

• on uusi liikkumisen apuvälineen käyttäjä
  • kaipaa vinkkejä ja käytännön neuvoja apuvälineen käyttöön
  • haluaa kannustusta ja rohkaisua liikkeelle lähtöön
  • asuu pääkaupunkiseudulla

Keitä apuvälinekummit ovat?

• vapaaehtoisia
  • koulutettuja
  • vaitiolovelvollisia
  • käyttäneet liikkumisen apuvälinettä jo pidempään
  • liikkuvat sujuvasti apuvälineensä kanssa
  • asuvat pääkaupunkiseudulla

Millaisia apuvälineen käytön vertaistapaamiset ovat?

• maksuttomia
  • luottamuksellisia
  • tapaamisia tarpeen mukaan 1-5 kertaa
  • kokemustiedon ja -taidon välittämistä ja välittymistä

Haluatko itsellesi apuvälinekummin?

Ole yhteydessä TuleApu -hankkeen työntekijöihin sähköpostitse tuleapu@invalidiliitto.fi tai soittamalla 044 765 1322.

Maarit Honkasola, hankevastaava
Hanna Solja, hankesuunnittelija

Haluatko apuvälinekummiksi? Katso lisätietoja täältä.

Lisätietoja TuleApu-hankkeesta löydät täältä sekä webinaarin koko TuleApu-hankkeesta voit katsoa tästä.

Hankkeen tietosuojaselosteet

TuleApu-hankkeen apuvälinekummitoiminta