09.06.2017

Eduskunnan hallintovaliokunnan kokous 9.6.2017, asiantuntijakuuleminen

Invalidiliitto oli kuultavana 9.6.2017 eduskunnan hallintovaliokunnassa sote-uudistukseen ja siinä erityisesti valinnanvapauslainsäädäntöön liittyen.
Kuva
Hallintovaliokuntakuuleminen sote-uudistuksesta

Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Saksanen kiinnittivät valiokunnan huomiota erityisesti asiakassuunnitelman laatimisen tärkeyteen vaikeasti vammaisten ihmisten arjen turvaajana, jotta eri palveluntuotantotavoin muodostuu eheä ja integroitu palveluketju niin maakunnissa kuin maakunnan rajojen ulkopuolella.

Lisäksi he nostivat esiin asiakassetelin ja henkilökohtaisen budjetin hallinnoinnin ja arvon selkeyttämistä. Esteettömyys maakunnan palvelutuotannon eri tasoilla, maakunnan asettamien ehtojen ja siihen liittyvien ilmoitettavien tietojen yhdenvertaisten valintamahdollisuuksien tekemiseksi on myös välttämätöntä vahvistaa lain eri pykälissä.

Lue koko lausunto >>