kuva johanna nurmesta

Johanna Nurmi, Turku

Diagnoosit: Selkäydinvamma (vammataso C5), aivovamma, autonominen dysrefleksia, hengitysvajaus, ahdistuneisuushäiriö, psoriaasis ja luukato. (Minulla on virtsa-avanne.)

Olen vammautunut putoamisonnettomuudessa päihteidenkäytön seurauksena vuonna 2000. Päihteidenkäyttö jatkui vammautumiseni jälkeen vuosia. Raitistuin 2014 kesällä vertaistukiryhmien ja yksityisen Minnesota mallisen päihdehoidon avulla. Olen kokenut traumoja, mutta selvinnyt niistä. Olen joutunut keuhkoinfektioiden vuoksi teho-osastohoitoon vuosittain.  Olen käsitellyt asioitani ja minun on helppo puhua niistä. Nykyään kuitenkin elän normaalia ja hyvää elämää, olen oppinut pitämään huolta itsestäni ja hyväksymään elämän sellaisena kuin se on! Asun palveluasumisyksikössä yksin. Harrastan liikuntaa, sisustamista ja musiikkia.

Puhun selkäydinvammasta ja kaikkiin siihen liittyvissä asioissa. Päihderiippuvuudesta ja siitä toipumisesta ja erinäisistä päihdepalveluista. Lähi- ja sairaanhoidosta, asiakkaan näkökulmasta. Läheisen menettämisestä. Kerron mielelläni elämästäni niin ammattilaisille, opiskelijoille ja ihmisille, ketkä sitä tarvitsevat.

Kokemustoimijuus | kokemusasiantuntijuus

Kokemustoimijatoiminnassa hyödynnetään kokemustietoa eri alojen opetuksessa tai ammattilaisten täydennyskoulutuksessa. Yhä useammin kokemustoimijat osallistuvat myös sosiaali- ja terveysalalla palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen. He voivat olla mukana esimerkiksi työryhmissä, jossa kehitetään hoitopolkuja tai arvioidaan palveluja.

Järjestökoulutus

Koulutustemme tavoitteena on edistää fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten ihmisten oikeuksien toteutumista arjessa. Tarjoamme kursseja, seminaareja, verkkokursseja, webinaareja sekä tilauskoulutusta eri kohderyhmille. Lisäämme tietoisuutta vammaisuudesta sekä ylläpidämme ja uudistamme järjestön toimintavalmiuksia.