kaksi henkilöä tietokoneideiden kanssa

Digistä iloa ja hyötyä

Invalidiliiton Osallisuutta digivertaisneuvonnan avulla 2018 -hankkeen tavoitteena oli kouluttaa Invalidiliiton jäsenyhdistysten jäseniä toimimaan digineuvojina omassa yhdistyksessään sekä innostaa ja aktivoida yhdistyksiä antamaan digineuvontaa.

Yli 20 Invalidiliiton jäsenyhdistyksessä aloitettiin digineuvonta ja kaikkiaan lähes 300 jäsentä sai digineuvontaa hankkeen aikana. Hankkeen päätyttyä 35 jäsenyhdistystä järjesti digineuvontaa. Digineuvojina toimii nyt 51 jäsentä.

Hankkeessa koottiin ja tuotettiin aineistoa digin käyttäjille, yhdistyksille ja yhdistysten digineuvojille.

Hankkeessa verkostoiduttiin myös muiden paikallisten digiopastusta ja -neuvontaa tekevien tahojen kanssa ja valtakunnallisten toimijoiden kanssa, joiden kautta löytyy lisää digikoulutusta ja digitukea. Niistä lisää alla.

Näillä digitaidoilla pärjäät arjessa

Tietokoneen käytön perusteet
Älylaitteen hankkiminen
Tietojen etsiminen verkosta

Sähköposti
Verkkopankki
Omakanta
Kela
Kuvat ja videot

Tutustu myös arkirikollisuus verkossa webinaariin, jossa tutkinnanjohtaja Hannu Kortelainen Helsingin Poliisilaitokselta  kertoo miten itse voi havaita ja suojautua netissä esiintyviä erilaisia huijausyrityksiä vastaan. Nämähän eivät saa estää meitä käyttämästä kaikkea hyvää, mitä netin kautta saamme helpottamaan arkea.

Digineuvontaa saa osasta Invalidiliiton jäsenyhdistyksistä, kirjastoista, työväen- ja kansalaisopistoista, erilaisista yhdistyksistä (esim. ENTER ry, SeniorSurf), Eläkkeensaajien keskusliitosta ja muista eläkeläisjärjestöistä, asukastaloista, palvelukeskuksista, oppilaitoksista. Myös yritykset, kuten pankit neuvovat asiakkaita.

Digineuvontapaikoista löydät lisätietoja Vanhustyön keskusliiton/SenioriSurfin sivuilta.

Innostuitko? – perusta digikerho yhdistykseesi

Digi ei ole huipputiedettä. Tutustu aiheeseen webinaarissamme.

Digikoulutusta

Invalidiliiton kumppani Eläkkeensaajien keskusliitto järjestää digikoulutusta valtakunnallisesti. Vuoden 2019 koulutukset löytyvät osoitteesta verkostavirtaa.fi/koulutukset

Digitukea

Väestörekisterikeskus koordinoi valtakunnallisesti digituen järjestämistä. Sivut löytyvät osoitteesta vrk.fi/digituki

Lisää aineistoa

DIGINEUVOJILLE

linkki digineuvojien kansioon, josta löydät alla olevan aineiston:

01 Neuvominen

Digikerho ja digiesite

02 Google Drive

Ohjeet Driven käyttöön

03 Skype

Ohjeet Skypen käyttöön

04 Tärkeää asiaa, kivoja aiheita ja harrastuksia

Pelikone, terveyslinkkejä ja harrastuksia

05 Tietoturva

Kodin kyberopas ja ylen materiaalia. Varo huijareita verkossa!
1 Osaatko ostaa verkosta turvallisesti? Facebookin yksityisyysasetukset. Osaatko ostaa verkosta turvallisesti? Testaa tietosi
2 Facebookin yksityisyysasetukset kuntoon - Kuka näkee ja mitä?
3 Näin teet lapsesi älypuhelimen käytöstä turvallisempaa
4 Mikä ihmeen vpn? Se suojaa nettiyhteyttäsi avoimessa verkossa
5 Kaksivaiheinen tunnistautuminen – eikö yksi kerta riitä?
6 Tarkista nämä, ennen kuin lataat sovelluksia Android-laitteeseen
7 Avoin wifi houkuttelee – älä unohda vaaroja
8 Salasanakone - testaa kuinka nopeasti salasana murretaan

06 Asioi verkossa

Netin käytön hyödyt ja ilot, tietoisku

07 Some

Sosiaalisen median työkalut ja sovellukset. Sovelluksia senioreille. Hyödyllisiä palveluita. Opastusmateriaaleja surffailijoille.

08 Älypuhelin

Yle Digitreenit

09 Twitter

Twitter-ohje. Twiittaus ja kannanotto

10 IMovie

iMovie ohje: Videon editointi

11 Instagram

Instagram-ohje: Kuvien ja videoiden jakaminen sekä kommentointi

12 Periscope

Voit seurata suoria lähetyksiä ympäri maapalloa. Video poistuu vuorokauden kuluessa.

13 Äänikirjat ja e-kirjat

Näkö heikkenee. Äänikirja on hyvä. eKirjassa voi muuttaa tekstin kokoa. Usein kannattaa pyytää neuvonta kirjastosta.

YHDISTYKSILLE

linkki yhdistysten kansioon, josta löydät alla olevan aineiston:

01 Facebook

Facebook tarjoaa mahdollisuuden kuvallisen käyttäjäprofiilin luomiseen sekä yhteydenpitoon ystäviensä kanssa. Facebookissa on myös mahdollista liittyä erilaisiin yhteisöihin ja saada tietoa tulevista tapahtumista.

02 QR-Koodi

QR-koodi eli ruutukoodi,"Quick Response". Laite ohjautuu helposti haluttuun verkko-osoitteeseen.

03 Blogger

Blogger on yksi ensimmäisistä bloggaukseen keskittyneistä alustoista. Käyttäjien ei tarvitse käyttää HTML-kieltä tai lähettää sisältöään erikseen kotisivupalvelimelle. Blogikirjoitukset voi kirjoittaa suoraan lomakkeeseen.

04 Youtube

YouTube on Googlen omistama Internetissä toimiva videopalvelu. Käyttäjät voivat lisätä sivustolle omia videoitaan, sekä katsoa ja kommentoida muiden käyttäjien videoita.

05 Whatsapp

Whatsapp on älypuhelinsovellus videoiden kuvien ja tekstin jakoon sekä julkisesti että yksityisesti.