Kuvituskuva.

Esteetön Suomi -palkinto

Esteetön Suomi -palkinto 2019 -ehdotusten tekeminen on tämän vuoden osalta päättynyt! Määräaikaan mennessä ehdotuksia palkittavista kohteista tehtiin yhteensä 35 kappaletta. Osaa kohteista ehdotettiin useampaan kertaan. Eri ehdotettuja kohteita oli 27 kappaletta. Palkinnon voittaja julkistetaan palkinnonjakotilaisuudessa Apuväline-messuilla 7.11.2019 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Palkinnon tarkoituksena on edistää rakennetun ympäristön ja palvelujen soveltuvuutta kaikille sekä kannustaa tilaajia, suunnittelijoita ja toteuttajia esteettömiin ja saavutettaviin ratkaisuihin.

Esteetön Suomi on kaikille yhdenvertainen!

Invalidiliitto ja Rakennustietosäätiö myöntävät palkinnon toiminnalle tai kohteelle, joka on valtakunnallisesti merkittävällä tavalla edistänyt esteettömyyden ja/tai saavutettavuuden toteutumista. Palkittava voi olla henkilö, ympäristö, reitistö, rakennuskokonaisuus, rakennus, toimintamalli, järjestelmä, palvelu, koulutusohjelma, virkistystoiminta tai näihin liittyvä suunnitelma, jolla on ajankohtaista ja yleistä merkitystä.

Esteetön Suomi -palkinto jaetaan kahden vuoden välein. Vuonna 2017 palkinnon sai Suomen saavutettavin kirkko -radio-ohjelma ja kunniamaininnat jaettiin Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Ruskis-koulun esteettömälle pihalle sekä Tampereen vammais- ja esteettömyysasiamies Jukka Kaukolalle.

Vuoden 2019 palkintolautakuntaan kuuluvat Markku Hedman Rakennustietosäätiö RTS, Henna Helander Suomen Arkkitehtiliitto SAFA, Taina Hiekkataipale Expomark, Kauko Väisänen Invalidiliiton jäsenistön edustaja ja Johanna Hätönen Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKE.

Esteetön Suomi -palkinto 2019 voittaja julkistetaan palkinnon jaon yhteydessä Apuväline-messujen avajaispäivänä 7.11.2019 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

Palkitut kohteet 1986-
Säännöt Esteetön Suomi -palkinto

Pääpalkintona Messusäätiön Stipendi

Esteetön Suomi -palkinnon saaja palkitaan Suomen Messusäätiön lahjoittamalla 3 000 euron stipendillä. Messusäätiön stipendi on jaettu Apuväline-messuilla vuosien saatossa erilaisista esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden ratkaisuista tai edistämisestä. Stipendin hakijana on Apuväline-messujen järjestäjä Expomark Oy, joka on Suomen Messujen tytäryhtiö. Suomen Messusäätiö edistää suomalaista elinkeinoelämää ja jakaa vuosittain noin 400 000 euron arvosta stipendejä, apurahoja sekä tunnustus- ja kannustuspalkintoja.

Apuväline-messuilla tavataan!

Expomark Oy on järjestänyt Apuväline-messut yhdessä Invalidiliiton kanssa jo 30 vuoden ajan. Yhteistyökumppaneina ovat Näkövammaisten liitto ja Sailab ry sekä Suomen Vammaisurheilu ja –liikunta VAU ry.

Apuväline-messut kokoaa yhteen apuväline-, kuntoutus-, hoiva- ja sosiaalialan ammattilaiset ja päättäjät sekä apuvälineiden käyttäjät läheisineen. Messuilla on mukana yli 200 näytteilleasettajaa ja lähes 15 000 kävijää kolmen päivän aikana. Apuväline on esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden suurtapahtuma.

Lue lisää Apuväline-messuista: