Logo, Esteetön Suomi -palkinto.

Esteetön Suomi -palkinto

Esteetön Suomi -palkinto 2021 -haku on nyt käynnissä! Ehdota palvelua, toimintaa tai kohdetta, joka toteuttaa laajaa näkemystä esteettömyydestä ja/tai saavutettavuudesta sekä noudattaa kaikille soveltuvan suunnittelun periaatteita. Palkinnon tarkoituksena on edistää rakennetun ympäristön ja palvelujen soveltuvuutta kaikille sekä kannustaa tilaajia, suunnittelijoita ja toteuttajia esteettömiin ja saavutettaviin ratkaisuihin. Tällä kertaa teemana on erityisesti yhteisöllisyys.

Esteetön Suomi -palkinto 2021 hakee yhteisöllisyyttä tukevia ratkaisuja

Invalidiliitto ja Rakennustietosäätiö myöntävät palkinnon toiminnalle tai kohteelle, joka on merkittävällä tavalla edistänyt esteettömyyden tai saavutettavuuden toteutumista. Palkittava voi olla esimerkiksi henkilö, ympäristö, reitistö, rakennus, toimintamalli tai palvelu, jolla on ajankohtaista ja yleistä merkitystä. Tämän vuoden teemaksi on valittu yhteisöllisyys. Haluammekin nostaa esiin sellaisia esteettömiä ja hyvinvointia tukevia ympäristöjä sekä saavutettavia palveluja, jotka mahdollistavat yhteisöllisyyden toteutumisen ja kokemuksen yhdenvertaisuudesta.

Esteetön Suomi -palkinto ja mahdolliset kunniamaininnat jaetaan Apuvälinemessuilla Tampereella 28.10.2021. Tunnustuksen lisäksi jaossa on Suomen Messusäätiön myöntämä 3000 € stipendi.

Ehdota Esteetön Suomi -palkinnon saajaa! Ehdottaneiden kesken arvotaan messulippuja ja kirjapalkintoja. Ehdotukset perusteluineen toimitetaan 16.8.2021 mennessä tällä lomakkeella tai ehdotuksen voi lähettää myös sähköpostitse osoitteeseen marika.nordlund@invalidiliitto.fi tai postitse osoitteeseen:

Marika Nordlund
Esteettömyyskeskus ESKE
Invalidiliitto ry
Mannerheimintie 107
00280 Helsinki

Voittajan valitsee raati, johon kuuluvat puheenjohtaja Salla Mustonen Suomen Arkkitehtiliitto SAFAsta sekä jäsenet Markku Hedman Rakennustietosäätiö RTS:stä, Taina Hiekkataipale Expomark Oy:stä, Kauko Väisänen Invalidiliiton jäsenistön edustajana ja Marika Nordlund Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEstä.

Esteetön Suomi -palkinto jaetaan kahden vuoden välein. Vuonna 2019 palkinnon saivat arkkitehti Pauno Narjus LPR-arkkitehdit Oy:stä sekä kouluttaja Emilia Mäkiranta Mainio asenne -palvelukokonaisuudestaan. Kunniamaininnan sai Espoon rantaraitti.

Palkitut kohteet 1986-
Säännöt Esteetön Suomi -palkinto

Apuvälinemessuilla tavataan!

Apuvälinemessut järjestetään 28.-30.10.2021 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Tule hakemaan ratkaisuja erityisen hyvään arkeen! Tapahtuma tarjoaa monialaisesti tietoa ja ratkaisuja terveys-, sosiaali-, kuntoutus- ja hoiva-alan ammattilaisille sekä apuvälineiden käyttäjille.

Expomark Oy on järjestänyt Apuvälinemessuja yhdessä Invalidiliiton kanssa jo yli 30 vuotta. Yhteistyössä mukana Näkövammaisten liitto, Sailab MedTech Finland sekä Paralympiakomitea.

Lisätietoja: https://apuvaline.info

Suomen Messusäätiön stipendi

Suomen Messusäätiö tukee suomalaista elinkeinoelämää jakaen vuosittain noin 400 000 euron arvosta stipendejä, apurahoja ja tunnustuspalkintoja. Tunnetuimpia niistä ovat Kaj Franck -muotoilupalkinto, Habitare-suunnittelukilpailun palkinto, Rakkaudesta kirjaan -palkinto ja Vuoden nuori suunnittelija -palkinto.

Lisätietoja: https://suomenmessusaatio.messukeskus.com/