Helppo liikku -lenkillä eri tavoin liikkuvia ihmisiä.
Kansainvälistä esteettömyys- ja saavutettavuuspäivää (GAAD) vietetään joka toukokuun 3. torstai. Invalidiliitto viettää samanaikaisesti Helppo liikkua -viikkoa, joka järjestetään seuraavan kerran 16. – 22.5.2022.

Tämän vuoden teemana on yhdenvertaiset liikuntamahdollisuudet. Invalidiliitto kampanjoi aiheesta viikon ajan valtakunnallisesti, ja jäsenyhdistykset järjestävät erilaisia esteettömiä tapahtumia ympäri Suomea.

Esteettömyys- ja saavutettavuuspäivänä to 19.5.2022 klo 14-18 järjestetään ensimmäisen kerran esteetön ulkoliikuntatapahtuma Helppo liikkua -lenkki. Lenkki kierretään Invalidiliiton entisen pääjohtaja Petri Pohjosen kunniaksi Helsingissä, Kansalaistorin ja Töölönlahden ympäristössä. Lue lisää Helsingin Helppo liikkua -lenkistä, kerää porukka ja tule mukaan liikkumaan. Invalidiliitto ja Validia Oy lahjoittavat 300:sta ensimmäisestä Helppo liikkua -lenkin kiertäneestä ulkoilijasta 15 euroa per osallistuja vammaisten ihmisten auttamiseksi Ukrainassa ja Suomessa. Lahjoituksen voi tehdä kotisivuillamme jo nyt.

Vastaavanlaisia lenkkejä toteutetaan Helppo liikkua -viikon aikana myös muilla paikkakunnilla. Niistä keräämme tietoa tälle sivulle.

Yhdistysten Helppo liikkua -tapahtumat

• Turun Seudun Invalidit ry järjestää yhdessä Paraisten, Raision ja Vakka-Suomen yhdistysten sekä useiden turkulaisten yhteisöjen kanssa Helppo liikkua -lenkin ma 16.5. klo 13–15 Teräsrautelan kentällä osoitteessa Vanha Kuninkojantie 54. Eripituisten lenkkien lisäksi tapahtumassa voi myös pelata bocciaa tai mölkkyä.

• Salon Invalidit ry järjestää esteettömän luontoretken ke 18.5. klo 10-13 Vuohensaaressa. Reitillä voi tutustua alueen lintuihin, erilaisiin luonnonkukkiin ja nauttia merituulesta. Esteettömän polun osoite on Satamakatu 49 Salo.

• Akaan Seudun Invalidit ry järjestää Akaan kaupungin liikuntatoimen kanssa yhteistyössä kaikille avoimen tapahtuman to 19.5 klo 12.00- 14.00 Toijalan Keskusurheilukentällä. Aiheena on  Yhdenmukainen esteetön liikunta. Ohjelmassa mm. jumppaa, kuntorata, bocciaa, saappaanheittoa ja leikki-ikäisille suunnatua puuhailua, arvontaa ja buffetti.

• Kotkan seudun invalidit ry järjestää yhdessä Kotkan vammaisneuvosto kanssa kaikille avoimen Helppo liikkua -lenkin to 19.5. klo 15-18 Katariinan meripuistossa Kotkassa. Lisäksi pe 20.5. klo 11.30-14.00 Karhulan torilla jaetaan perinteinen Esteetön Kotka -kunniakirjan esteettömyyden eteen toimineelle henkilölle tai taholle. Tapahtumassa pääsee testaamaan myös Helppo liikkua -rataa.

• Saarijärven Invalidit ry ja Saarijärven Apteekki järjestävät yhteisen kävelytapahtuman to 19.5. klo 13-14. Lähtö tapahtuu apteekilta ja reitti suuntaa Runebergin puistoon, missä voi kokeilla varttuneemalle väelle hankittuja erilaisia kävelyä parantavia laitteita.

• Oulaisten Seudun Invalidit ry järjestää yhdessä muiden paikallisten järjestöjen ja toimijoiden kanssa Helppo Liikkua-tapahtuman to 19.5 klo 11-15 Käpylän koululla. Ohjelmassa mm. sähköpyörien testausta, puhallustikkaa ja nuotiolauluja säestettynä.

• Loviisan Invalidit ry ja Loviisan seniori- sekä kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut järjestävät Helppo liikkua -tapahtuman to 19.5. Ungernin linnakkeella kello 10 alkaenTapahtumassa voi kiertää tasaisessa puistomaisemassa lyhyen tai pitkän lenkin. Lue lisää Loviisan Sanomista.

• Rovaniemen Invalidit ry järjestää Helppo liikkua lenkin to 19.5. klo 13-15 Arktikumin puistosta Revontulilaavulle, jossa paistetaan makkaraa.

• Ammattiopisto Speasian opiskelijat ja liikunta-agentit järjestävät Helppo liikkua -lenkin Järvenpään Rantapuistossa to 19.5. klo 13-15. Ohjelmassa mm. pihapelejä kuten mölkky, petankki ja frisbeegolf.

• Wiitaseudun Invalidit ry organisoi kaikille avoimen boccia-pelitapahtuman Viitasaaren torin rannassa nurmialueella pe 20.05.22 klo 10.00 – 14.00.

Helppo liikkua -viikon yhteistyökumppaneina Suomen Paralympiakomitea ja Validia Oy

Suomen Paralympiakomitea on valtakunnallinen urheilu- ja liikuntajärjestö, jonka tehtävänä on kehittää ja koordinoida suomalaista vammaisurheilua ja -liikuntaa matalan kynnyksen harrastamisesta aina kansainväliseen huippu-urheiluun saakka.

Validia Oy toteuttaa asumis- ja kuntoutuspalveluita aivo- ja selkäydinvaurioiden sekä muun vamman tai sairauden vuoksi apua tarvitseville. Valtakunnallinen Validia Oy on vastuullinen yhteiskunnallinen yritys ja osa Invalidiliitto-konsernia.

Kampanjaa voi seurata somessa tunnisteilla #HelppoLiikkua. Tälle sivulle kootaan kaikki kampanjan aikana julkaistavat artikkelit.

Invalidiliitto somessa:
Facebook: https://www.facebook.com/Invalidiliitto
Twitter: https://twitter.com/Invalidiliitto
Instagram: https://www.instagram.com/invalidiliitto/
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/invalidiliitto

Lisätietoja: Katja Kuusenmäki, viestintäasiantuntija, katja.kuusenmaki@invalidiliitto.fi

Kansainvälinen esteettömyys- ja saavutettavuuspäivä/Global Accessibility Awareness Day verkossa.

Paralympiakomitea_Validia_logot