Autoja pysäköintipaikalla sekä Helppo liikkua -logo ja K-ryhmän logo.

Helppo liikkua -viikko 2021

Kansainvälinen esteettömyys- ja saavutettavuuspäivä (GAAD) on vakiinnuttanut paikkansa toukokuun kolmantena torstaina eli tänä vuonna se on 20.5. Tästä syystä Invalidiliitto viettää vuosittaista esteettömyyden teemaviikkoa 17.-23.5.2021.

Tänä vuonna Helppo liikkua -viikon teemana on esteetön pysäköinti ja esteettömien pysäköintipaikkojen luvanvarainen käyttö. Invalidiliitto kampanjoi aiheesta valtakunnallisesti, ja mm. jäsenyhdistykset ympäri Suomea jalkautuvat jakamaan tietoa esteettömien pysäköintipaikkojen tarkoituksenmukaisesta käytöstä viikon aikana.

Kampanjan avulla pyrimme helpottamaan etenkin liikkumisrajoitteisten ihmisten päivittäistä asiointia, kuten kaupassa käyntiä.

Kampanjaa voi seurata somessa tunnisteilla #HelppoLiikkua ja #YhdenvertaistaPalveluaKaikille.

Invalidiliitto somessa:
Facebook: https://www.facebook.com/Invalidiliitto
Twitter: https://www.facebook.com/Invalidiliitto
Instagram: https://www.facebook.com/Invalidiliitto
LinkedIn: https://www.invalidiliitto.fi/

K-ryhmä kampanjan yhteistyökumppanina

Yhdenvertainen asiointi ja esteettömyys ovat tärkeitä asioita kampanjan yhteistyökumppanille K-ryhmälle. Kampanjaviikon aikana K-ryhmä ja K-kauppiaat ympäri Suomen kertovat omasta yhdenvertaisuustyöstään ja konkreettisista toimenpiteistä, joita on tehty sen eteen, että kaikki asiakkaat ovat joka päivä yhtä tervetulleita. Näitä tarinoita voit seurata Invalidiliiton ja K-ryhmän somesta. Sisältöä päivitetään myös tälle sivulle koko kampanjan ajan.

K-kauppiaan työ perustuu lähiyhteisön tarpeiden ymmärtämiselle. Kun kuuntelee tarkkaan, aukeaa tilaisuus antaa takaisin. Kyse ei ole hyväntekeväisyydestä, vaan kaupan tekemisestä niin, että se tuntuu hyvältä ja oikealta. Pienikin teko voi olla suuri asia, ja monta pientä tekoa voi muuttaa maailmaa.

K-Market Kallio huomioi näkövammaiset asiakkaansa erityisellä tavalla.

K-ryhmä somessa:
Facebook: https://www.facebook.com/Kryhma/
Twitter: https://twitter.com/kryhma
Instagram: https://www.instagram.com/kryhma/
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/kesko

Yhdenvertaiset palvelut kuuluvat kaikille

Invalidiliiton Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkki (YPK) on yritysten ja yhteisöiden konkreettinen osoitus niiden halusta kehittää toimitilojen, palvelun ja tuotteiden esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Jo useat kymmenet erilaiset organisaatiot ovat ottaneet merkin käyttöönsä, koska se on helppoa ja merkki viestii asiakaskunnalle positiivisesta suhtautumisesta yhdenvertaisuutta ja esteettömyyttä kohtaan. Merkin voi tilata kotisivuiltamme osoitteessa www.yhdenvertaistapalvelua.fi.

Voisiko sinun organisaatiosi olla mukana esteettömyys- ja saavutettavuuspäivän vietossa?

Ilmoita yrityksesi tai yhteisösi tempauksista, esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden eteen tehdyistä toimenpiteistä tai saavutettavista palveluista meille joko sähköpostitse tai tägää meidät somessa, niin jaamme mielellämme esteettömyyden ja saavutettavuuden ilosanomaa eteenpäin.

Ensi vuonna Helppo liikkua -viikon ajankohta on 16. - 22.5.2022 ja kv- esteettömyys- ja saavutettavuuspäivä on to 19.5.2022.

Lisätietoja: Katja Kuusenmäki, viestintäasiantuntija, katja.kuusenmaki@invalidiliitto.fi

Kansainvälinen esteettömyys- ja saavutettavuuspäivä/Global Accessibility Awareness Day verkossa.