Autoja pysäköintipaikalla sekä Helppo liikkua -logo ja K-ryhmän logo.

Helppo liikkua -viikko 2021

Kansainvälinen esteettömyys- ja saavutettavuuspäivä (GAAD) on vakiinnuttanut paikkansa toukokuun kolmantena torstaina eli tänä vuonna se on 20.5. Tästä syystä Invalidiliitto viettää vuosittaista esteettömyyden teemaviikkoa 17.-23.5.2021.

Tänä vuonna Helppo liikkua -viikon teemana on esteetön pysäköinti ja esteettömien pysäköintipaikkojen luvanvarainen käyttö. Invalidiliitto kampanjoi aiheesta valtakunnallisesti, ja mm. jäsenyhdistykset ympäri Suomea jalkautuvat jakamaan tietoa esteettömien pysäköintipaikkojen tarkoituksenmukaisesta käytöstä viikon aikana.

Kampanjan avulla pyrimme helpottamaan etenkin liikkumisrajoitteisten ihmisten päivittäistä asiointia, kuten kaupassa käyntiä. Esteettömiä autopaikkoja tarvitaan, jotta myös liikkumisesteiset ihmiset pääsevät palvelujen äärelle; käymään ostoksilla, nauttimaan kulttuurista, harrastamaan ja huolehtimaan hyvinvoinnistaan sekä käyttämään terveyspalveluita. Leveämmät ja lähellä sisäänkäyntiä sijaitsevat autopaikat ovat välttämättömiä monille liikkumisesteisille ihmisille – ethän pysäköi esteettömälle autopaikalle ilman liikkumisesteiselle henkilölle myönnettyä pysäköintilupaa.

Kampanjaa voi seurata somessa tunnisteilla #HelppoLiikkua ja #YhdenvertaistaPalveluaKaikille. Tälle sivulle kootaan kaikki kampanjan aikana julkaistavat artikkelit.

Ensi vuonna Helppo liikkua -viikon ajankohta on 16. - 22.5.2022 ja kv- esteettömyys- ja saavutettavuuspäivä on to 19.5.2022.

Invalidiliitto somessa:
Facebook: https://www.facebook.com/Invalidiliitto
Twitter: https://twitter.com/Invalidiliitto
Instagram: https://www.instagram.com/invalidiliitto/
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/invalidiliitto

Helppo liikkua -viikkoa vietetään ympäri Suomea

Helppo liikkua -viikko on Invalidiliiton ja sen jäsenyhdistysten yhteinen kampanja. Tänä vuonna yhdistysväki jalkautuu pysäköintialueille muistuttamaan autoilijoita esteettömien autopaikkojen luvanvaraisesta käytöstä. Myös muita paikallisia tempauksia järjestetään ympäri Suomea.

• Helsingin Invalidit ry haluaa viikon aikana kiinnittää huomiota sähköpotkulautojen ajattelemattomaan pysäköintiin.
  • Rautjärven Seudun Invalidit ry järjestää tiistaina 18.5. klo 9 - 12 infotilaisuuden K-Hermannin ja S-kaupan pihalla Simpeleellä.
  • Siilinjärven Invalidit ry järjestää esteettömyyskävelyn torstaina 20.5. kello 15.
  • Kurikan Invalidit ry järjestää tiistaina 18.5. toritapahtuman klo 13 - 16. Ohjelmassa mm. pyörätuoli- ja rollaattoriralli sekä apuvälineiden esittelyä. Lisäksi pääsee kokeilemaan sisäcurlingia ja bocciaa.
  • Lieksan Citymarketin luona kokoonnutaan torstaina 20.5.2021 klo 12 yhdessä Lieksan Seudun Invalidien ja  vammaisneuvoston kanssa.
  • Oulun Invalidien Yhdistys ry järjestää esteetön pysäköinti -teemalla kaksi tempausta: tiistaina 18.5. klo 11-14 Raksilan marketeilla Citymarketin päässä ja torstaina 20.5. klo 10-13 Rehapolis (Kiviharjunlenkki 4) luvassa makkaraa, kahvia ja pullaa!

K-ryhmä kampanjan yhteistyökumppanina

Yhdenvertainen asiointi ja esteettömyys ovat tärkeitä asioita kampanjan yhteistyökumppanille K-ryhmälle. Kampanjaviikon aikana K-ryhmä ja K-kauppiaat ympäri Suomen kertovat omasta yhdenvertaisuustyöstään ja konkreettisista toimenpiteistä, joita on tehty sen eteen, että kaikki asiakkaat ovat joka päivä yhtä tervetulleita. Näitä tarinoita voit seurata Invalidiliiton ja K-ryhmän somesta. Sisältöä päivitetään myös tälle sivulle koko kampanjan ajan.

– Yhdenvertaisuuden toteutumiseksi on tärkeää, että kaupan palvelut ovat saavutettavissa jokaiselle ja pyrimme jatkuvasti kehittämään uusia tapoja huomioida erilaiset asiakkaamme. K-ryhmän kaupoissa esteettömyys on keskeinen osa tilojen suunnittelua sekä vastuullisuustyötämme: jokaisessa uudessa kaupassa liikkumista helpotetaan luiskilla, hisseillä ja automaattiovilla, osa hedelmä- ja vihannesvaaoista on sijoitettu matalammalle pöydälle ja pienimmissäkin kaupoissa hyllyvälimitoituksessa ja kassa-alueella on huomioitu pyörätuoli- sekä lastenvaunuasiakkaat, sanoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

K-Market Kallio huomioi näkövammaiset asiakkaansa erityisellä tavalla.

K-ryhmä somessa:
Facebook: https://www.facebook.com/Kryhma/
Twitter: https://twitter.com/kryhma
Instagram: https://www.instagram.com/kryhma/
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/kesko

Yhdenvertaiset palvelut kuuluvat kaikille

Invalidiliiton Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkki (YPK) on yritysten ja yhteisöiden konkreettinen osoitus niiden halusta kehittää toimitilojen, palvelun ja tuotteiden esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Jo useat kymmenet erilaiset organisaatiot ovat ottaneet merkin käyttöönsä, koska se on helppoa ja merkki viestii asiakaskunnalle positiivisesta suhtautumisesta yhdenvertaisuutta ja esteettömyyttä kohtaan. Merkin voi tilata kotisivuiltamme osoitteessa www.yhdenvertaistapalvelua.fi.

Lisätietoja: Katja Kuusenmäki, viestintäasiantuntija, katja.kuusenmaki@invalidiliitto.fi

Kansainvälinen esteettömyys- ja saavutettavuuspäivä/Global Accessibility Awareness Day verkossa.