30.05.2017

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan kokous 30.5.2017, asiantuntijakuuleminen

Invalidiliitto oli kuultavana 30.5.2017 eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa sote -uudistukseen liittyen.
Kuva
Sosiaaili- ja terveysvaliokunnan kuultavana
Invalidiliiton terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Saksanen ja pääjohtaja Petri Pohjonen.

Pääjohtaja Petri Pohjonen ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Saksanen kiinnittivät valiokunnan huomiota erityisesti asiakassuunnitelman laatimisen tärkeyteen vaikeasti vammaisten ihmisten arjen turvaajana, jotta eri palveluntuotantotavoin muodostuu eheä ja integroitu palveluketju. Lisäksi he nostivat esiin asiakassetelin ja henkilökohtaisen budjetin hallinnoinnin ja arvon selkeyttämistä sekä asiakkaan kuluttajaoikeudellisen aseman vahvistamista lakitasolla ja esteettömyyden välttämättömyyttä palvelujen yhdenvertaisessa saavutettavuudessa. Invalidiliitto vaatii myös ennakkotarkastusta ympärivuorokautisesti tuotettaville palvelutuottajille vaativiin sosiaalihuollon palveluyksikköihin.

Lue koko lausunto >>