Invalidiliitto on tehnyt työtä vammaisten ihmisten ihmisarvoisen elämän puolesta jo yli 80 vuotta. Vaikka moni asia on vuosikymmenten varrella muuttunut, työmme ei ole valmis. Edelleen vammaisten ihmisten elämää leimaa muuta väestöä  heikompi elintaso, vähäisempi koulutus sekä huomattavasti huonommat mahdollisuudet työllistyä, ja siten vaikuttaa oman  elämänpolun suuntaan.

Pitkittyneen koronaepidemian ja tiukentuneiden resurssien takia yksinäisyyden, eristyneisyyden, epävarmuuden ja pelon tunteet ovat lisääntyneet.

Toisaalta pienikin hyvä teko voi katkaista syrjäytymisen kierteen.

”Tuli äkillinen keinonivelleikkaus, ja tajusin etten enää pärjää. Siihen hetkeen Invalidiliiton jouluavustus tuli sydämellisenä viestinä: Et ole yksin, sinusta välitetään.””

Näin sanoi Invalidiliiton jouluavustuksen saanut hämeenlinnalainen Helena, jolle on varmistanut monin tavoin, että saatu hyvä laitetaan kiertämään. Siksi Helena tekee esimerkiksi vapaaehtoistyötä vertaistukihenkilönä.

Köyhyys

Köyhyys vaarantaa noin joka kolmannen vammaisen ihmisen terveydenhuollon, välttämättömät lääkkeet ja terveellisen ruuan.

Tilanne on äärimmäisen vakava. Tiukentuneet resurssit merkitsevät monelle vammaiselle ihmiselle elintärkeän henkilökohtaisen avun vähenemistä, avun tarpeen kyseenalaistamista, kuljetuspalveluista tinkimistä ja jatkuvaa taistelua hyvinvoinnin edellytyksistä.

Invalidiliitto osallistuu aktiivisesti yhteiskunnalliseen päätöksentekoon ja auttaa yksittäisiä vammaisia ihmisiä saamaan heille lakisääteisesti kuuluvan tuen ja avun, esimerkiksi neuvonta- ja tukipalveluiden sekä erilaisten vertaisryhmien kautta.

Invalidiliiton joulukeräyksellä on pitkät perinteet. Vuonna 2021 keräyksen kohde oli noin 50 euron arvoinen kotiin asti toimitettu ruokakori, joka ilahdutti satoja vamman kanssa eläviä perheitä ympäri Suomen. Vahvojen jäsenjärjestöjemme ja vakiintuneitten käytäntöjemme kautta ruoka-apu meni jälleen kerran perille juuri sinne, missä sitä eniten tarvittiin.

Apuasi tarvitaan juuri nyt

Lahjoittajana autat edistämään fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten henkilöiden mahdollisuuksia osallistua, liikkua ja elää täysipainoista elämää. Avullasi katkaisemme syrjäytymisen kierteen tarjoamalla vamman kanssa eläville ihmisille tietoa, tukea ja rohkaisua.

Invalidiliiton tukijana toimit myös paremman yhteisen tulevaisuuden puolesta. Väestön ikääntyessä esteettömyys ja saavutettavuus ovat tärkeitä arvoja meille kaikille.

Tavoitteemme on yhdenvertainen ja esteetön Suomi.

Liftup paragraph
Liftup image
pyörätuolissa olevien miesten vertaistukiryhmä.
Tuellasi on iso merkitys
Näin pidämme jäsenistämme huolta
Liftup text
Invalidiliitto on olemassa vammaisia ihmisiä varten. Tarjoamme tietoa omista oikeuksista, vertaistukea ja yhteisiä kokemuksia.
Liftup image
Piparkakku-ukkoja uunipellillä.
Osallistu joulukeräykseemme
Lahjoittamalla autat!
Liftup secondary title
Invalidiliiton lahjoittajana varmistat vertaistuen jatkumisen
Näin vertaistuki auttaa
Liftup text
Invalidiliiton lahjoittajana tuet mm. vertaistukihenkilöiden koulutusta. Vertaistuki on monelle vammaiselle ihmiselle hyvinvoinnin edellytys.
Donation videos
Title
Invalidiliiton jäsenet kertovat
Video name
Sanna-Kaisan tarina
Video name 2
Tuonosten tarina
Video name 3
Jaanan tarina
Full width quote
Quote text
Kerrankin elämässä ei tarvitse ajatella olevansa vääränlainen tai hirveän paljon erilaisempi kuin muut. Voi kerrankin vaan hengähtää ja miettiä, että nyt mä oon kotona. Nyt mä oon omieni parissa.
- Jaana Tiiri, Invalidiliiton jäsen