Beneficiaries image
Vammainen pieni poika äidin sylissä. Kuvituskuva.

Jokainen pieni ihminen ansaitsee oikeuden osallistua, liikkua, leikkiä ja elää täysipainoista elämää. Valitettavasti kuitenkin vammaiset lapset kokevat huomattavasti enemmän kiusaamista ja syrjintää kuin heidän ikäluokkiensa edustajat keskimäärin.

Yksinäisyys ja ennakkoluulot ovat osa monen vammaisen lapsen ja nuoren arkea. On heitä, jotka pelkäävät mennä kouluun tai harrastuksiin. Eräs lapsi ei käyttänyt tarvitsemaansa apuvälinettä, koska pelkäsi sen kiinnittävän entistä enemmän kiusaajien huomiota. Toisen lapsen apuväline heitettiin junan raiteille kiusaajan huutaessa: ”Te vammaiset kulutatte yhteiskunnan rahoja.”

Vertaistuen voimin

Lahjoitusvaroilla järjestetään erityislapsiperheille leirejä ja vertaisryhmätoimintaa sekä koulutetaan vertaistyöntekijöitä. Näin monet haasteiden kanssa painivat perheet saavat korvaamatonta tukea.

"Vertaistapaamisessa ei lasten eikä vanhempien tartte selitellä. Jokainen kuuluu porukkaan. Jokainen otetaan vastaan just sellaisena kuin on. ”

Vertaistapaaminen saattaa olla se ainoa hetki, kun vammainen lapsi kokee erilaisuuden sijaan yhteenkuuluvuutta ja hyväksytyksi tulemisen tunnetta.

” Eräässä ryhmäharjoituksessa syksyllä 2021 liikuntavammainen poika oppi pyörittämään renkaita jaloilla todella taitavasti, kun käsiä ei voinut käyttää. Oli ihanaa nähdä hänen ilonsa, kun hän harjoittelun päätteeksi esitteli taitojaan vanhemmille. ”

Suunnittelija Jenni Kuusela, Harvinaiset-yksikkö

Tukeasi tarvitaan

Lahjoittamalla Invalidiliitolle tuet vammaisten lasten ja lapsiperheitten selviytymistä haastavassa arjessa ja autat meitä varmistamaan, ettei ketään jätetä vamman kanssa yksin. Invalidiliiton jäsenyhdistysten ansiosta verkostomme on kattava ja tehokas. Päämäärämme on se, että jokaisella vammaisella lapsella ja nuorella on mahdollisuus osallistua, liikkua ja elää täysipainoista elämää.

Lahjoittajiemme tuella edistämme yhdenvertaista ja esteetöntä tulevaisuutta meille kaikille.

Liftup paragraph
Liftup image
Puuhajengi, lapset ja eri apuvälineet
Liftup secondary title
Invalidiliiton lapsikampanja 2024
Liftup title
Lahjoita tai osta itselle Invalidiliiton puuhakirja
Liftup text
Osallistu Invalidiliiton Lapsikampanjaan 2024 ja tue työtämme vammaisten lasten ja heidän perheitten auttamiseksi mm. sopeutumisvalmennuksin, vertaistukiryhmin, leirein ja neuvontapalveluin.
Liftup image
Tokaluokkalainen Kasper hymyilee
Liftup secondary title
Näin Invalidiliiton tuki auttoi pienen Kasperin perhettä
Liftup title
Lahjoittamalla autat
Liftup text
Elämästään kamppailevasta vastasyntyneestä kuoriutui kaikkien rakastama persoona ja sydänten valloittaja. "Edelleen pelkkä tieto siitä, että tuki on olemassa, on äärimmäisen tärkeä."
Donation videos
Title
Tue Invalidiliiton työtä vammaisten lasten hyväksi!
Full width quote
Quote text
Lapsen ilo ja riemu ystävän tapaamisesta on ollut sydäntä lämmittävää seurata. Viihdyttiin hyvin koko perhe.
- Invalidiliiton perheleirille osallistunut perhe