Kuvituskuva.
Sivulle on koottu videoita, jotka liittyvät liikenteeseen ja liikkumiseen. Jokaisen videon jälkeen on kuvausteksti näkövammaisia varten.

Noppakiviraita ja äänimerkki helpottavat kadun ylittämistä (1:25)

Kuvailu: Noppakiviraita ja äänimerkki helpottavat kadun ylittämistä
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Noppakiviraita ja äänimerkki helpottavat kadun ylittämistä. Näkövammainen nainen kävelee jalkakäytävällä ja tunnustelee kulkuväylää valkoisella kepillä. Taustalla kuuluu liikenteen ääniä. Nainen kertoo samalla kokemuksistaan liikenteessä. Hän huomaa suojatielle ohjaavan raidan ja lähtee seuraamaan sitä. Hän painaa suojatien kohdalla olevaa painiketta, jotta liikennevalot vaihtuisivat vihreäksi jalankulkijoille. Hän lähtee ylittämään katua, jolloin kuuluu auton tööttäys. Nainen palaa takaisin jalkakäytävälle. Seuraavaksi nainen tulee uudelleen suojatielle. Nyt liikennevaloissa on äänimerkki, jolloin hän havaitsee paremmin valojen vaihtumisen. Nainen lähtee ylittämään suojatietä, kun vihreän valon vaihtumisesta kertova äänimerkki kuuluu. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Lähijunan esteetön sisäänkäynti (0:51)

Kuvailu: Lähijunan esteetön sisäänkäynti
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Lähijunan esteetön sisäänkäynti. Pyörätuolia käyttävä nainen on menossa lähijunaan. Junan ja laiturin välissä on melko suuri rako, josta on hankalaa päästä yli. Avustaja auttaa naisen sisälle junaan. Seuraavaksi lastenrattaita työntävä mies tulee laiturille, avaa oven ja nostaa hiukan rattaiden renkaita päästäkseen sisälle junaan. Seuraavaksi pyörätuolia käyttävä nainen on menossa sisään toiseen junaan. Hän painaa junan ovessa olevaa painiketta, jossa on pyörätuoli-symboli. Junan oven alta liukuu luiska oven ja laiturin väliin. Nainen pääsee nyt helposti sisälle junaan. Myös lastenrattaita työntävä mies pääsee helposti junaan luiskaa pitkin. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Linja-autopysäkin info-painike (1:13)

Kuvailu: Linja-autopysäkin info-painike
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Linja-autopysäkin info-painike. Näkövammainen nainen tulee linja-autopysäkille. Videolla näkyvä kuva bussipysäkistä ja sen ympäristöstä on epäselvä, se kuvaa tilannetta naisen näkemänä. Hän kertoo samalla, mitä haasteita näkövammaisella henkilöllä on bussin käytössä. Pysäkin ohitse ajaa paljon autoja, myös busseja. Seuraavaksi nainen tulee toiselle linja-autopysäkille, jossa on info-painike. Nainen tunnustelee kohotekstiä ja pistekirjoitusta, ja painaa painiketta. Laitteesta kuuluu pysäkille saapuvien seuraavien linja-autojen tiedot. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Lipunmyynnin avustuspainike (0:52)

Kuvailu: Lipunmyynnin avustuspainike
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Lipunmyynnin avustuspainike. Näkövammainen nainen kävelee sisään asiakaspalvelutilaan. Ovet aukeavat automaattisesti.  Maassa on automaatille ohjaava opastava raita, jota nainen tunnustelee valkoisella kepillä. Nainen tunnustelee automaattia ja huomaa sen alapuolella olevan pistekirjoituksen ja avustuspainikkeen. Hän painaa avustuspainiketta. Kuuluu merkkiääni, ja hetken kuluttua kuuluu asiakaspalvelijan ääni: Hyvää päivää… Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä teksti www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Törmäysvaara portaiden alla (0:25)

Kuvailu: Törmäysvaara portaiden alla
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Törmäysvaara portaiden alla. Näkövammainen nainen kävelee piha-alueella tunnustellen valkoisella kepillä kulkuväylää. Hän ei huomaa kävelevänsä hiukan sivuun ja joutuvansa portaiden alle. Portaiden alustaa ei ole suojattu mitenkään, vaan nainen kävelee suoraan portaiden alle ja satuttaa päänsä. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Puunoksat kulkuväylällä (0:34)

Kuvailu: Puunoksat kulkuväylällä
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Puunoksat kulkuväylällä. Näkövammainen nainen kävelee jalkakäytävällä tunnustellen kulkuväylää valkoisella kepillä. Aluksi näkyy epäselvä kuva kulkuväylästä, se kuvaa ympäristöä naisen havaitsemana. Jalkakäytävän reunassa on runsaasti kasvillisuutta ja puunoksat ulottuvat jalkakäytävälle asti. Nainen ei huomaa puunoksaa, vaan kävelee sitä päin ja satuttaa otsansa. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Yllättävä este kulkuväylällä 2 (0:29)

Kuvailu: Yllättävä este kulkuväylällä 2
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Yllättävä este kulkuväylällä 2. Näkövammainen nainen kävelee jalkakäytävällä tunnustellen kulkuväylää valkoisella kepillä. Jalkakäytävälle on pysäköity kuorma-auto, jonka tavaratilan luukku on auki. Nainen ei havaitse kuorma-autoa, vaan törmää auki olevaan, teräväreunaiseen tavaratilan luukkuun. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Sähkömopolla autolta junalaiturille (1:32)

Kuvailu: Sähkömopolla autolta junalaiturille
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Sähkömopolla autolta junalaiturille. Liikkumisesteisen miehen avustaja vetää sähkömopon ulos tila-auton tavaratilasta irtoluiskaa pitkin. Avustaja taittelee kokoontaittuvan luiskan takaisin auton tavaratilaan. Seuraavaksi videossa näkyy, miten liikkumisesteinen mies ajaa sähkömopolla luiskattua kulkuväylää pitkin alas asematunneliin, ja ohittaa tolpat, joiden tarkoitus on estää autolla ajaminen tunneliin. Mies ajaa sähkömopolla asemalaiturille johtavien portaiden viereen. Hän peruuttaa mopollaan pois ja ajaa käytävän vastakkaisella puolella olevan hissin luo. Mies painaa hissin kutsupainiketta ja hissin liukuovet avautuvat. Mies ajaa sähkömopollaan sisälle hissiin. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä teksti www.esteeton.fi. Videossa ei ole ääntä.

Takaisin ESKEn videot sivulle.