Neuvonta

Neuvomme vammaisuuteen, vammaispalveluihin, esteettömyyteen, saavutettavuuteen sekä vammaisten henkilöiden oikeusturvaan ja yhdenvertaisuuden toteutumiseen liittyvissä asioissa.

Vastaamme kysymyksiin sekä puhelimessa että verkossa. Neuvontapalvelumme on tarkoitettu kaikille vammaisille henkilöille, heidän läheisilleen ja ammattilaisille.

Neuvontapalvelun laatu

Neuvontapalvelumme laadun varmistamiseksi käytämme sähköistä palvelupyyntöjärjestelmää, johon kirjaamme kaikki asiakkaidemme meille osoittamat kysymykset ja niihin antamamme vastaukset. Käytämme tallentamaamme tietoa sekä vaikuttamistyössämme että ratkaistessamme samaan asiaan tai vastaavaan aihepiiriin liittyviä kysymyksiä. Käytämme tietoja siten, ettei niistä voida tunnistaa yksittäisiä henkilöitä tai nimettyjä ryhmiä.

Neuvontapyyntöihin vastaavat tähän tehtävään koulutetut ja asiantuntevat työntekijämme, jotka ovat sitoutuneet käsittelemään kysymyksiä ja henkilötietoja luottamuksellisesti. Noudatamme toiminnassamme Henkilötietolakia 22.4.1999/523. Lain sitä vaatiessa pyydämme asiakkaaltamme kirjallisen suostumuksen häntä koskevien tietojen käsittelyyn. Tietosuojaselosteessa kuvataan Invalidiliiton ylläpitämän neuvonnan asiakasrekisterin sisältämät tiedot sekä niiden käyttötarkoitus, säännönmukaiset luovutukset ja suojauksen periaatteet. Tietosuojaseloste sisältää myös tiedot rekisteröidyn henkilön oikeuksista sekä hänen yhteystietonsa.

Tutustu oheiseen tietosuojaselosteeseen, ennen kuin aloitat asioinnin.

Asiantuntijamme neuvovat vammaisuuteen liittyvissä asioissa. Lakimiehemme vastaavat vammaisten henkilöiden oikeusturvaa sekä palveluja ja tukitoimia koskeviin erityiskysymyksiin. Ohjaamme kysymykset kulloiseenkin aiheeseen parhaiten perehtyneelle asiantuntijallemme.

Oikeudelliset asiat, joilla ei ole välitöntä kosketuspintaa vammaisuuteen kuten avioerot, testamentit, perunkirjoitukset ja rajariidat eivät kuulu neuvontamme piiriin. Tällaisissa asioissa voit ottaa yhteyttä yleisiin oikeusaputoimistoihin tai yksityisiin lakimiehiin. Emme laadi asiakkaidemme puolesta hakemuksia tai muutoksenhakukirjelmiä. Emme myöskään tee kotikäyntejä eikä meillä ole asiakasvastaanottoa Invalidiliiton keskustoimistossa Helsingissä. Näin takaamme jäsenistöllemme yhdenvertaisen palvelun asuinpaikasta riippumatta.

Puhelinneuvonta 0200 1234

Neuvomme puhelimitse tiistaisin ja torstaisin kello 13–17 numerossa 0200 1234. Samasta numerosta saat vastaukset myös vammaisten henkilöiden oikeusturvaa sekä palveluja ja tukitoimia koskeviin erityiskysymyksiin. Numeron ollessa varattuna pyrimme soittamaan sinulle takaisin, mikäli numerosi näkyy soittaessasi. Soittaminen maksaa paikallisverkkomaksun (lankaliittymät) tai matkapuhelinmaksun. Tarkemmat tiedot puhelujen hinnoista saat teleoperaattoriltasi.

Asiantuntija vastaa sähköpostitse

Moniin kysymyksiin löytyy vastaus Tietoa –osiosta. Suosittelemme myös perehtymään vuosittain päivitettävään Sosiaaliturvaoppaaseen. Mikäli et löydä etsimääsi tietoa, voit lähettää asiantuntijoillemme kysymyksen sähköpostitse osoitteeseen neuvot@invalidiliitto.fi. Asiantuntijamme vastaavat samaan sähköpostiosoitteeseen, josta kysymys on lähetetty.