10.5.2017

Invalidiliitto oli mukana Kuntoutuskomitean kuulemistilaisuudessa 9.5.2017. Tutkimusjohtaja Sinikka Hiekkala Invalidiliitosta nosti puheenvuorossaan esiin yksilöllisen kuntoutussuunnitelman merkityksen, mahdollisuuden apuvälineisiin liittyvään muutoksenhakukelpoiseen hallintopäätökseen sekä työkykykoordinaattoreiden aseman vahvistamisen.

- Kuntoutus ei ole itseisarvo, vaan keino edistää ihmisten osallisuutta. Pyydämme Kuntoutuskomiteaa huomioimaan työssään YK:n vammaissopimuksen, erityisesti artiklat Henkilökohtainen liikkuminen, Koulutus, Terveys, Kuntoutus, Työ ja työllistyminen. Lainsäädännön tulee ohjata nykyistä paremmin sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyötä palveluintegraation vahvistamiseksi, Hiekkala tähedensi.

Liiton puheenvuorossa todettiin, että kuntoutuksen järjestämisvastuuta tulee selkeyttää. Myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten osaaminen ja yhteistyö kuntoutukseen ohjaamisessa tulee varmistaa.

Lue koko puheenvuoro

Dela på social media