Matkustaminen

Avustamispalvelu tarkoittaa matkustajan auttamista terminaalissa kulkemisessa terminaalista alukseen ja alukselta terminaaliin. Käytettävissä on oltava esteetön reitti ja myös mahdollisuus pyörätuoliin. Matkakohteen esteettömyysasioissa kannattaa olla yhteydessä matkanjärjestäjään.

Avustamispalveluun kuuluu myös avustaminen mahdollisten matkatavaroiden kantamisessa. Laivaterminaalien ja lentokenttien avustamispalvelu on tarkoitettu

• matkustajille, joiden liikuntakyky on rajoittunut fyysisen vamman tai kehitysvamman takia
  • näkö- ja kuulovammaisille
  • iäkkäille matkustajille
  • tilapäisesti liikuntarajoitteisille
  • kaikille, jotka tarvitsevat erityisapua.

Apua saa varmimmin, kun ilmoittaa tarpeesta matkavarauksen yhteydessä suoraan matkatoimistoon tai vaihtoehtoisesti matkayhtiölle. Avun tarve on kuitenkin ilmoitettava viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä. 48 tunnin sääntö koskee myös laivaliikennettä. Tätä myöhemmin tehty ilmoitus avun tarpeesta huomioidaan mahdollisuuksien mukaan.

Kerro Ilmoituksen yhteydessä avun tarpeesi ja käytettävät apuvälineet. Terminaaleissa on myös saatavilla pyörätuoleja.

Matkayhtiöiden sivuilta löytyy tarkennetut tiedot liikuntavammaisille matkustajille sekä mahdollisia avustamiseen liittyviä laatuvaatimuksia, joihin kannattaa tutustua jo matkaa suunniteltaessa. Ohjeet löytyvät helpoiten matkayhtiöiden sivuilta

TallinkSiljan ohjeet
Ohjeita ja neuvoja,
Laatuvaatimukset ja ehdot

Viking Linen ohjeet
Laatuvaatimukset

Finavian lentomatkustajien ohjeet
Lähtiessä ja palatessa

Helsinki-Vantaan lentokentän ohjeet
Avustettavalle

Esteettömyys matkakohteissa

Esteettömyysasioissa kannattaa ottaa suoraan yhteyttä matkanjärjestäjään. Matkatoimistojen virkailijat mielellään auttavat ja voivat suoraan olla yhteydessä majoituskohteeseen ja tiedustella matkakohteen esteettömyydestä ja erilaisten apuvälineiden käyttömahdollisuudesta.

Lisäksi kannattaa lähestyä suoraan mahdollisia paikallisia, valtakunnallisia vammaisjärjestöjä, jotka usein osaavat myös kertoa lisätietoja, mistä tiedot saa.

Tietoa Suomen osalta esimerkiksi http://www.suomikaikille.fi/