Ajankohtaista yhdistyksille

Digiä haltuun

Digitaitojen haltuun ottamiseen löytyy nyt aineistoa.Yhdistyksille hyödylliset taidot ja työkalut helpottavat yhdistyksen arjen pyörittämistä.Yhdistyksen digineuvojien työkalut ja ihan jokaisen arkea helpottavien digitaitojen oppimiseen löytyy omat osansa. Tutustu https://www.invalidiliitto.fi/digineuvonta
Samalta sivulta löytyy linkki webinaariin, josta lisätietoa siitä mikä on helppo tapa päästä alkuun ja perustaa yhdistykseen Digikerho.

STEAn jäsenjärjestöavustukset haussa

Invalidiliitto jakaa STEAn jäsenjärjestöavustusta (ns. toimintatonni) yhdistysten elinvoimaisuuden edistämiseen eli perustoiminnan kehittämiseen. Haku päättyy 22.3.2019. Lisätietoa ja linkki sähköiseen hakemuslomakkeeseen täällä.

Järjestöpäivät pidettiin 2.-3.2. Järjestöpäivien materiaalin löydät täältä.

Invalidiliiton näkemyksiä toimivaan maakunnalliseen vammaisneuvostotyöskentelyyn
Invalidiliitto on koonnut näkemyksensä maakunnallisten vammaisneuvostojen perustamisen ja toiminnan tueksi. Ota paperi käyttöön vaikuttamistoiminnassa.

Jäsenmaksupalveluun muutoksia
 Jäsenmaksupalveluun on tulossa muutoksia vuonna 2019. Kaikilta jäsenmaksupalvelussa olevilta yhdistyksiltä laskutetaan ensi vuonna erikseen liiton jäsenmaksu ja palvelumaksu eli niitä ei jatkossa vähennetä jäsenmaksujen päältä. Tämä selkeyttää laskutusta ja nopeuttaa tietojen käsittelyä. Yhdistyksen karhulaskut laskutetaan automaattisesti toukokuussa kaikkien yhdistyksien osalta ellei yhdistys sitä erikseen kiellä. Jäsenlaskut lähtevät ensi vuonna jäsenille normaalisti maaliskuussa ja sen jälkeen yhdistys laskuttaa itse uudet jäsenensä entiseen tapaan. Uusien jäsenien laskutus on mahdollista tehdä myös Kiltan kautta jos yhdistyksellä on jäsenrekisterin hoitajana nimetty Kilta-käyttäjä ja tunnukset.

Kultaiseen ansioplakettiin liittyvän rintamerkin jakaminen takautuvasti
Invalidiliiton liittohallituksen myöntämä kultainen ansioplaketti rintamerkkeineen on liiton korkein huomionosoitus yhdistyksen varsinaiselle jäsenelle.
Kultaisen ansioplaketin saajalle on jaettu siihen liittyvä rintamerkki 3.12.2013 alkaen.  Tätä aikaisemmin ansioplaketti jaettiin siis ilman rintamerkkiä.
Jos yhdistys haluaa hakea ansioplakettiin liittyvää rintamerkkiä jäsenelleen takautuvasti, yhdistyksen tulee ilmoittaa Invalidiliittoon plaketin saaneen henkilön tai henkilöiden nimet sekä plaketin myöntämisvuosi. Ilmoitus toimitetaan toimistosihteeri Tarja Lukjanoville 31.3.2019 mennessä sähköpostitse tarja.lukjanov@invalidiliitto.fi tai puhelimitse 044 765 0668. Rintamerkki lähetetään yhdistykselle huhtikuun aikana ja yhdistys luovuttaa rintamerkin ansioplaketin saaneelle jäsenelleen haluamallaan tavalla.

Tulorekisteri muuttaa yhdistyksen ilmoituskäytäntöjä vuoden 2019 alusta
Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta ja sen käyttö koskee kaikkia yhdistyksiä, jotka maksavat ansiotuloja, palkkoja tai erilaisia korvauksia (esim. kilometrikorvaus). Vuoden 2019 alusta ilmoitetaan maksetut palkkatiedot ja kulukorvaukset tulorekisteriin maksupäivän jälkeen viiden kalenteripäivän kuluessa. Yhdistykset, jotka maksavat esimerkiksi kulukorvauksia tai päivärahoja, ovat aikaisemmin ilmoittaneet näistä tiedot verottajalle kootusti kerran vuodessa.
Lisätietoja tulorekisteristä

Selvitys STEAn jäsenjärjestöavustuksen käytöstä tehtävä helmikuun 2019 loppuun mennessä
Invalidiliitto on myöntänyt Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn jäsenjärjestöavustusta toiminta-avustuksena (ns. toimintatonni) jäsenyhdistyksilleen. Hankkeista on tehtävä selvitys Invalidiliittoon helmikuun 2019 loppuun mennessä sähköisellä lomakkeella: https://link.webropolsurveys.com/S/FB1E8473534C9DD7. Lisätietoja vastaava järjestöasiantuntija Mirva Kiiveriltä mirva.kiiveri@invalidiliitto.fi tai 044-765 0658.

Postin kautta tulevat osoitetiedot päivittyvät Kilta-jäsenrekisteriin
Kilta-rekisteriin on otettu käyttöön automaattinen osoitteiden päivitystoiminto. Käytännössä tämä toimii niin, että Postin toimittamat muuttuneet osoitetiedot päivitetään kerran viikossa Kilta-rekisteriin. Jos yhdistyksen jäsen tekee osoitteenmuutoksen Postiin, tämä tieto päivittyy automaattisesti Kilta-jäsenrekisteriin. Kuolleet päivittyvät automaattisesti passiivisiksi ja heiltä päätetään avoimet jäsenyydet ja luottamustoimet.

Kilta-tunnukset yhdistyksen käyttöön
Kaikilla yhdistyksillä on mahdollisuus saada käyttäjätunnukset Kiltaan maksutta. Tunnukset saa käyttöönsä sen jälkeen kun yhdistyksen hallitus on nimennyt käyttöoikeuden saajat (enintään kaksi tunnusta/yhdistys). Rekisterinkäyttäjät allekirjoittavat Kilta-jäsenrekisterin käyttäjäsopimuksen kahtena kappaleena, joista toinen jää yhdistykselle, toinen toimitetaan Invalidiliittoon. Sopimuksen liitteeksi tulee liittää hallituksen päätös rekisterinkäyttäjien nimeämisestä (esim. pöytäkirjanote) jotka lähetetään osoitteella:
Invalidiliitto ry, Jäsenasiat/Nina Kettunen
Mannerheimintie 107, 00280 Helsinki

Jäsenyhdistysten muistilista
Muistilistaan on merkitty kalenterivuoden kokoukset, tapahtumat ja tärkeät aikataulut sekä It-lehden teemat ja aineistopäivät.

Vuosikello helpottaa yhdistyksen vuoden kokonaissuunnittelua. Sen avulla voi jäsentää vuoden tehtävät ja tapahtumat. Vuosikello auttaa lisäksi hahmottamaan millaisia toimenpiteitä eri tehtävät vaativat.  Kaksi vuosikellopohjaa yhdistyksenne käyttöön löytyy tästä ja tästä.