Ajankohtaista yhdistyksille

Tietoa EU:n tietosuoja-asetuksesta jäsenyhdistyksille
Invalidiliitto on koonnut tietoa EU:n tietosuoja-asetuksesta jäsenyhdistyksille. Yhdistyksille on laadittu uusi tietosuojaselostemalli ja jäsenhakemuslomake on päivitetty vastaamaan tietosuoja-asetusta. Jäsenhakemuslomakkeet ovat painossa ja niitä voi tilata Tarja Lukjanovilta tarja.lukjanov@invalidiliitto.fi.

Sopimus henkilötietojen käsittelystä Invalidiliiton ja jäsenyhdistysten välillä

Invalidiliitto toimii tietojen käsittelijänä jäsenyhdistystensä lukuun jäsenyhdistysten jäsenten henkilötietojen osalta. Jäsenten nimi, osoite, (sähköpostiosoite, puhelinnumero) ja syntymäaika tallennetaan Invalidiliitto ry:n henkilötietorekisteriin. Tietoja käytetään It-lehden tilaajarekisterissä, järjestövakuutuksen vakuutettujen rekisterissä, liittovaalien yhteydessä äänioikeutettujen rekisterissä, jäsenkorttien postitusrekisterissä, jäsenlaskutuksessa (jos yhdistys kuuluu Invalidiliiton jäsenmaksupalveluun) sekä Invalidiliiton yhteydenpidossa jäseniin.

EU:n tietosuoja-asetuksen mukaan henkilötietojen käsittelystä tulee tehdä sopimus rekisterinpitäjän (yhdistys) ja henkilötietojen käsittelijän (Invalidiliitto) välillä. Sopimukset tehdään yhdistysten kanssa kevään/kesän aikana.

Kilta-jäsenrekisterin käyttäjäsopimukset uusitaan

Kaikki Kilta-jäsenrekisterin käyttäjäsopimukset tullaan uusimaan kevään/kesän aikana. Uudet sopimukset noudattavat toukokuussa voimaantulevaa EU:n tietosuoja-asetusta.  Käyttäjäsopimus on henkilökohtainen eli käyttäjätunnuksia ei saa luovuttaa toiselle henkilölle. Pääsääntöisesti käyttäjäoikeuksia voidaan antaa maksimissaan kaksi/yhdistys. Vanhat käyttäjätunnukset poistetaan käytöstä käyttäjäsopimusten uusimisen jälkeen.

Lisätietoja tietosuojasta: Invalidiliiton jäsenyhdistysten hallitusten jäsenillä on mahdollisuus katsoa lakimies Elli Laineen webinaari: Yhdistysten tietosuoja haltuun! Emme saaneet lupaa webinaarin julkiseen esittämiseen, joten jos haluat siihen tutustua, ota yhteyttä koulutussuunnittelija Auli Tynkkyseen, auli.tynkkynen@invalidiliitto.fi, p. 040 7788 690.