nuori töissä rautakaupassa

Yrittäjyys

Yrittäjyys voi olla hyvä vaihtoehto työelämään osallistumiseen myös vammaiselle ja osatyökykyiselle henkilölle. Vammaisyrittäjänä voi toimia joko kokoaikaisesti tai osa-aikaisesti omien voimavarojensa mukaan. Alla olevien linkkien kautta saat tietoa yrittäjyydestä.

Invalidiliiton hallinnoimassa Yritystä! -hankkeessa kehitettiin MunDuuni-toimintamalli, josta vammainen henkilö saa näkemystä mitä kaikkea yrityksen perustamisessa kannattaa huomioida. Lue lisää MunDuuni-toimintamallista.

Koulutusta ja mentorointia

Vammaisille yrittäjille suunnattu esteetön ja saavutettava yrittäjän ammattitutkinto alkaa 14.1.2021 Ilmoittautuminen onnistuu tämän linkin kautta.

Vammainen yrittäjä voi myös saada mentorointitukea toiselta yrittäjältä. Suomen Yrittäjien mentorisi-sivustolta voit helposti löytää itsellesi ammattilaisen sparraamaan omaa liiketoimintaasi. Palvelu on kaikille yrittäjille avoin ja ilmainen. Lue lisää mentoritoiminnasta mentori.fi-sivustolta.

Potkua yrittäjyyteen -webinaarisarja

Mistä sinä saat potkua yrittämiseen ja miten pidät tekemisen intoa yllä nyt, kun poikkeustilanne alkaa helpottua koronan jälkeen?

Tule kuuntelemaan ja kysymään liiketoiminnan asiantuntijoilta! Saat tuulta bisnekseen ja kehittymiseen. Osallistu ja keskustele! Kerro kaverillekin! Webinaarisarja on maksuton, ja voit katsoa jaksot myöhemminkin tallenteelta. Webinaarisarjaan ovat tervetulleita kaikki vammaiset yrittäjät tai yrittäjyyttä suunnittelevat. Webinaarit on tulkattu viittomakielelle (ei ensimmäinen jakso).

Ensimmäinen jakso on katsottavissa nyt.

Toinen jakso

Elinkeinotukea myöntävät Kela ja työeläkeyhtiöt

Elinkeinotuki on rahallinen avustus, joka auttaa sinua työllistymään yrittäjänä tai ammatinharjoittajana huolimatta sairaudesta tai vammasta. Elinkeinotukea voidaan myöntää yrityksen perustamis- tai muuttamiskustannuksiin. Ennen tuen myöntämistä Kelassa arvioidaan, onko suunnittelemasi yritystoiminta ja työ sopivaa sairautesi tai vammasi kannalta. Lisäksi arvioidaan yrityksesi toiminta- ja menestymismahdollisuuksia. Tutustu Kelan elinkeinotukeen ja hakuprosessiin Kelan sivuilla.

Myös työeläkeyhtiöt voivat myöntää ammatillisena kuntoutuksena elinkeinotukea yritystoimintaan. Työeläke-sivustolta löydät tietoa hakuprosessista.

Työ- ja elinkeinotoimiston palveluja yrittäjyyttä suunnitteleville

Työ- ja elinkeinotoimistoista löydät monipuolisesti palveluja, jos olet yrittäjä, kiinnostunut yrittämisestä tai aloittamassa yritystoimintaa. Tutustu palveluihin TE-palvelujen sivuilla.

Uusyrityskeskuksista apua yrittäjyyttä suunnitteleville

Uusyrityskeskukset auttavat yrittäjäksi haluavia kaikkialla Suomessa. Sieltä saat apua mm. liiketoimintasuunnitelmien ja laskelmien laatimisessa. Käy tutustumassa Uusyrityskeskuksen sivustoon ja aloita yrittäjyyden suunnittelu yhdessä yritysneuvojan kanssa.

Katso myös Invalidiliiton I-studion jakso, jossa Vammaisyrittäjät ry:n varapuheenjohtaja Maija Aatelo kertoo, mitä asioista vammaisyrittäjyydestä tulisi nostaa esiin: