Useita taskukelloja. Kuvituskuva.

Ajankohtaista yhdistyksille

Tälle sivulle kootaan ajankohtaisia asioita yhdistyksen hallituksen jäsenille.

Pieni ele -keräys tarvitsee yhdistysten tukea enemmän kuin koskaan

Pieni ele ry tekee kaikkensa pelastaakseen tärkeän keräyksen, jotta keräystuottoja saadaan jatkossakin vammaisten ja pitkäaikaissairaiden hyväksi. Liitteeseen on koostettu ohjeita, joilla keräystä voidaan toteuttaa poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta turvallisesti.

Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkistä uusi esite

Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkki on osoitus halusta kehittää toimitilojen, palvelun ja tuotteiden esteettömyyttä ja saavutettavuutta. YPK-merkki on kehitetty yksityisen ja julkisen sektorin toimijoiden yhdenvertaisuuden edistämisen työvälineeksi. Merkin käyttöönotto on helppoa ja sähköiset ohjeet on koottu kotisivuillemme.

YPK-merkistä on nyt myös tulostettava yleisesite (A4), jonka voit tulostaa organisaatioille jaettavaksi tästä.

STEA: jäsenjärjestöavustukset haussa

Invalidiliitto myöntää Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn jäsenjärjestöavustusta toiminta-avustuksena (ns. toimintatonni) jäsenyhdistyksilleen 26 000 € vuonna 2021.
Lisätietoja ja linkin hakemuslomakkeelle löydät täältä.

Koronainfoa yhdistyksille

Invalidiliitto suosittelee yhdistyksiä noudattamaan alueellista harkintaa, varovaisuutta ja viranomaisten ohjeita tapahtumien järjestämisen suhteen. Ajantasaisin tieto oman alueen koronatilanteesta löytyy oman kunnan, sairaanhoitopiirin ja aluehallintoviraston tiedotteista.
Ohjeita ja linkkejä koronatilanteessa toimimiseen löydät täältä.

Helppo liikkua -viikkoa vietetään 17.-23.5. teemalla esteetön pysäköinti

Kannustamme yhdistyksiä järjestämään teemaviikolla tempauksen, jossa yhdistysväki voi jalkautua omalla paikkakunnallaan muistuttamaan esteettömien pysäköintipaikkojen oikeanlaisesta käytöstä. Lisätietoa Helppo liikkua -viikosta löydät täältä.

Kuntavaalisivuilla hyödyllistä materiaalia yhdistyksille

Kuntavaalit järjestetään 18.4.2021. Invalidiliitto on koonnut kuntavaalisivuille vinkkejä ja materiaalia niin ehdokkaiden kuin yhdistystenkin käyttöön.
Liiton kuntavaalisivut löydät täältä.

Suomi.fi

Tunnistaudu pankkitunnuksilla -> Ohjeet ja tuki ->Tietoa valtuutuksista -> Pyydä valtuutus ja valitse listasta valtuudet -> Lähetä!

Jos yhdistyksen säännöissä yhdistyksen edustaminen edellyttää kahta tai useampaa edustajaa yhdessä, niin omatoiminen valtuuttaminen Suomi.fi- valtuutuksissa ei ole mahdollista. Silloin täytyy tehdä hakemus Digi- ja väestötietovirastolle Suomi.fi sivustolle.

Tarkistuspyynnön voi tehdä yhdistysrekisterin prh.fi -sivujen palautelomakkeella.  Valitse kohta "Yhdistykset" ja kirjoita tekstikenttään: Suomi.fi valtuuttaminen ei onnistu. Lisäksi tarvitaan seuraavat tiedot: Y-tunnus, nimi, jolla valtuuttaminen ei onnistu, sekä sähköpostiosoite ja puhelinnumero vastausta varten.

Järjestökoulutus

Koulutustemme tavoitteena on edistää fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten ihmisten oikeuksien toteutumista arjessa. Tarjoamme kursseja, seminaareja, verkkokursseja, webinaareja sekä tilauskoulutusta eri kohderyhmille. Lisäämme tietoisuutta vammaisuudesta sekä ylläpidämme ja uudistamme järjestön toimintavalmiuksia.

Webinaarit

Tältä sivulta löydät linkit Invalidiliiton tallennettuihin webinaareihin.