kuva jossa useita kelloja

Ajankohtaista yhdistyksille

Tälle sivulle kootaan ajankohtaisia asioita yhdistyksen hallituksen jäsenille.

Invalidiliitto suosittelee yhdistyksiä noudattamaan erityistä varovaisuutta tapahtumien järjestämisen ja kesäpaikkojen avaamisen suhteen

Suomen hallitus on linjannut koronarajoitustoimien vaiheittaisista purkamisista. Esimerkiksi 1.6. alkaen kokoontumissuositukset nostetaan max. 50 henkilöön. Riskiryhmään kuuluvien suositellaan epidemian aikana välttämään lähikontakteja, eikä yleisötilaisuuksiin, yleisiin kokoontumisiin tai julkisissa tiloissa järjestettävään toimintaan osallistumista voida siten  suositella.

Suuri osa Invalidiliiton jäsenyhdistysten jäsenistä kuuluu riskiryhmiin perussairauden, vamman tai korkean iän takia. Invalidiliitto suosittelee yhdistyksiä suojaamaan koronaviruksen riskiryhmään kuuluvia jäseniään. Sen tähden yhdistyksen tulee noudattaa erityistä varovaisuutta yhdistysten tapahtumien järjestämisen tai kesäpaikkojen avaamisen suhteen 1.6. alkaen. Liitto ei järjestä omia tapahtumiaan ennen elokuuta  ja suosittelee samaa myös yhdistyksille. Liitto on perunut kaikki aluetapahtumansa elokuun loppuun saakka.

Samoin kesäpaikkojen yleisiä kokoontumisia tulisi välttää. Yhdistykset voivat seurata viranomaisohjeita esim. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen, aluehallintovirastojen ja oman kunnan tiedotteita seuraamalla.

Jos yhdistykset vuokraavat tiloja ulkopuolisille tai jäsenistölle, yhdistysten tulee noudattaa tarkasti terveysviranomaisten ohjeita sekä yleisiä hygieniaohjeita.

Ohje koronavirustartuntojen ehkäisemisestä yleisötilaisuuksien ja yleisten kokoontumisten
yhteydessä sekä julkisten tilojen käytössä
 (Opetus- ja kultturiministeriö ja THL)

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen ajankohtaissivut koronaviruksesta
Sosiaali- ja terveysministeriön viranomaisohjeet ja päätökset koronatilanteessa
Aluehallintoviraston usein kysytyt kysymykset liittyen koronatilanteeseen
Aluehallintoviraston tiedotteet
Työterveyslaitoksen ohjeita siivoukseen koronatilanteessa

Digin hyödyntäminen yhdistyksissä poikkeusoloissa, ja jatkossakin

Etenkin nyt poikkeusaikana, kun fyysistä läheisyyttä on jouduttu rajaamaan, kannattaa hyödyntää tekniikan suomia mahdollisuuksia yhteydenpitoon ja tiedotukseen.

Digi on eri yhdistyksissä käytössä eri tavoin, osassa enemmän ja osassa vähemmän. Tämän mukaan voi viedä soveltuvin osin digi-ideoita yhdistykseen hyödynnettäväksi. Kaikkia uusia asioita ei välttämättä voi eikä kannata ottaa käyttöön kerralla vaan voi valita, mikä on se yhdistyksen juttu, mistä lähteä liikkeelle, ja askel kerrallaan laajentaa osaamista.

Peruspuhelimellakin voi luoda soittoringin yhteydenpidon ylläpitämiseksi. Jäsenten kännykkään saa esim. Kilta-jäsenrekisteriä hyödyntämällä tekstiviestitervehdyksiä. Hallituslaisten ja vapaaehtoisten etätyöskentelyyn älykännykät, tabletit ja tietokoneet luovat jo lähes rajattomat mahdollisuudet yhteydenpitoon: on Teams-, Google- ja vaikka mitä sähköisiä työkaluja.

Invalidiliiton digi-sivulle on kerätty laajasti materiaalia eri vaihtoehdoista. Liitto on myös järjestänyt Teams-työkalun avulla virtuaalisia neuvontaklinikoita ja alueiden keskusteluja sekä luonut yhdistysvaikuttajien tiimin. Näistä lisää seuraavien linkkien takaa avautuvilla sivuilla:

Kannattaa muistaa, että digiopastajia voi löytyä myös yhdistyksen jäsenistä, ulkopuolisista vapaaehtoisista tai opiskelijoista – ja yhdistyksistä vinkattuna: parhaita opettajiahan ovat lapset ja lapsenlapset ;)

Järjestökoulutus

Koulutustemme tavoitteena on edistää fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten ihmisten oikeuksien toteutumista arjessa. Tarjoamme kursseja, seminaareja, verkkokursseja, webinaareja sekä tilauskoulutusta eri kohderyhmille. Lisäämme tietoisuutta vammaisuudesta sekä ylläpidämme ja uudistamme järjestön toimintavalmiuksia.

Webinaarit

Tältä sivulta löydät linkit Invalidiliiton webinaarien tallenteisiin sekä tulevat webinaarit.