Useita taskukelloja. Kuvituskuva.

Ajankohtaista yhdistyksille

Tälle sivulle kootaan ajankohtaisia asioita yhdistyksen hallituksen jäsenille.

Äänioikeutettujen tarkastuslistat lähetetään puheenjohtajille sähköpostitse

Äänioikeutettujen tarkastuslistat on lähetetty/lähetetään yhdistysten puheenjohtajille tietosuojasyistä suojatulla sähköpostilla. 1.7. mennessä. Ne yhdistykset, joilla on käytössään Kilta-rekisteri, näkevät äänioikeutettujen listan myös suoraan Kilta-rekisteristä (kohdasta raportit). Jos puheenjohtajalla ei ole sähköpostiosoitetta, äänioikeutettujen lista lähetetään hänelle kirjattuna kirjeenä. Jos yhdistys haluaa sähköpostin lisäksi äänioikeutettujen listan tulosteena, tulee yhdistyksen olla yhteydessä Nina Kettuseen 18.6. mennessä nina.kettunen@invalidiliitto.fi tai 044 765 0667.

Äänioikeuden tarkastusmenettelystä on ilmoitettu kesäkuun It-lehdessä. Yhdistyksen jäsen voi siis halutessaan tarkistaa puheenjohtajalta, onko hänet merkattu äänioikeutettujen listalle. Jos hän puuttuu äänioikeutettujen listalta äänioikeudesta huolimatta (esim. jos syntymäaika puuttuu), hän voi tehdä huomautuksen siitä oman yhdistyksen hallitukselle kirjallisesti 30.8. mennessä. Yhdistyksen hallitus tekee perustellut muutosesitykset vaalitoimikunnalle 15.9. mennessä, jonka jälkeen vaalitoimikunta vahvistaa muutokset.

Liittovaltuustoehdokkaat ilmoitettava 23.6. mennessä

Vaalitoimikunta on päättänyt liittovaltuuston valtuuttamana siirtää ehdokkaiden ilmoittamista kesäkuulle vallitsevan koronaepidemian vuoksi. Lue vaalien tärkeät päivät täältä.

Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkistä uusi esite

Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkki on osoitus halusta kehittää toimitilojen, palvelun ja tuotteiden esteettömyyttä ja saavutettavuutta. YPK-merkki on kehitetty yksityisen ja julkisen sektorin toimijoiden yhdenvertaisuuden edistämisen työvälineeksi. Merkin käyttöönotto on helppoa ja sähköiset ohjeet on koottu kotisivuillemme.

YPK-merkistä on nyt myös tulostettava yleisesite (A4), jonka voit tulostaa organisaatioille jaettavaksi tästä.

Koronainfoa yhdistyksille

Invalidiliitto suosittelee yhdistyksiä noudattamaan alueellista harkintaa, varovaisuutta ja viranomaisten ohjeita tapahtumien järjestämisen suhteen. Ajantasaisin tieto oman alueen koronatilanteesta löytyy oman kunnan, sairaanhoitopiirin ja aluehallintoviraston tiedotteista.
Ohjeita ja linkkejä koronatilanteessa toimimiseen löydät täältä.

Suomi.fi

Tunnistaudu pankkitunnuksilla -> Ohjeet ja tuki ->Tietoa valtuutuksista -> Pyydä valtuutus ja valitse listasta valtuudet -> Lähetä!

Jos yhdistyksen säännöissä yhdistyksen edustaminen edellyttää kahta tai useampaa edustajaa yhdessä, niin omatoiminen valtuuttaminen Suomi.fi- valtuutuksissa ei ole mahdollista. Silloin täytyy tehdä hakemus Digi- ja väestötietovirastolle Suomi.fi sivustolle.

Tarkistuspyynnön voi tehdä yhdistysrekisterin prh.fi -sivujen palautelomakkeella.  Valitse kohta "Yhdistykset" ja kirjoita tekstikenttään: Suomi.fi valtuuttaminen ei onnistu. Lisäksi tarvitaan seuraavat tiedot: Y-tunnus, nimi, jolla valtuuttaminen ei onnistu, sekä sähköpostiosoite ja puhelinnumero vastausta varten.