Ajankohtaista Harvinaiset-yksikössä

Ajankohtaisia uutisia ja tapahtumia Harvinaiset-yksikön toimintaan liittyen.

Harava -lehti

Tutustu viimeiseen Harava -lehden numeroon. Toimitus kiittää kaikkia lukijoita, lehteen kirjoittaneita ja lehdessä tarinansa toisille kertonoita hyvistä lukuhetkistä-  ja vuosista.

Jatkossa julkaisemme artikkeleita ja tarinoita osoitteessa invalidiliittonyt.fi

Voit lukea Haravan e -lehtenä tästä linkistä

Harvinaiset-yksikön uutiskirje

-kesäkuu 2017

-elokuu 2017

YRITYSTÄ FLAMINGOSSA

Mietityttääkö opintojen jälkeinen työelämä, löytyykö töitä, mitä tukimuotoja voin saada? Vai oletko miettinyt, miten harrastuksesta voisi saada itselle lisätienestejä yrittäjyyden keinoin? Haluaisitko löytää uusia keinoja työssäjaksamisen tueksi?

Yritystä!-hanke & Invalidiliitto yhdessä järjestävät mielenkiintoisen viikonlopputapaamisen 16.–17.9.2017 (la-su) koulutus- ja työelämäpainotuksella. Viikonloppu on tarkoitettu niin opiskeleville kuin työikäisille, joilla on harvinainen sairaus tai vamma. Ohjelma painottuu kolmen teeman ympärille: opinnoista työelämään, yrittäjyys ja työssäjaksaminen. Näitä käsittelemme työpajoissa, joissa on yhdessä työskentelyn kautta mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja jakaa kokemuksia yhdessä muiden osallistujien kanssa. Vapaa-ajalla osallistujilla on mahdollisuus nauttia Flamingon ja Jumbon tarjoamista huvituksista ja kauppavalikoimasta omakustanteisesti.

Yritystä! – hanke tarjoaa osallistujille täysihoidon Sokos Hotel Flamingossa (majoitus 2 hengen huoneissa, ruokailut) ja ohjelman. Omavastuuta tapahtumaan ei ole, mutta matkat kotoa Flamingoon ja takaisin tulee jokaisen kustantaa omakustanteisesti. Tapahtumaan voit ilmoittautua linkin kautta: http://bit.ly/yritystäflamingossa. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 30.8.2017.

Lisätietoja tapahtumasta saat:

Sinikka Winqvist, hankepäällikkö, sinikka.winqvist@invalidiliitto.fi, p. 0447650633
Jenni Kuusela, hankekoordinaattori, jenni.kuusela@invalidiliitto.fi, p. 0447650604

Harvinaisten nuorten #munkaa2017

- Harvinaisten 10-15 -vuotiaiden nuorten leiri. Yhdessä kaverin kanssa leirille!

Tulossa huikea ja kovasti toivottu toivottu 10 -15 vuotiaiden leiri. Kaksiosainen kaverileiri on tarkoitettu 10-15 -vuotiaille nuorille, joilla on harvinainen vamma tai sairaus. Leirille voi ottaa mukaan esimerkiksi parhaan kaverinsa, sisaruksensa tai serkkunsa. Ohjelma tulee olemaan täynnä toimintaa, ja myös ylläriohjelmaa.  Kurssipaikka on Validia Kuntoutus Lahti, josta käsin tehdään myös esimerkiksi retkiä.
Ajankohdat 13.-15.10 (pe-su) ja 8.-10.12. (pe-su)

Lisätietoa leiristä sekä linkki ilmoittautumiseen täältä

Rapadilino-oireyhtymää sairastavien tapaaminen

Aika: 10.-12.11.2017
Paikka: Validia Kuntoutus Lahti, Launeenkatu 10, 15100 Lahti

Tapaaminen Rapadilino-oireyhtymää sairastaville ja heidän läheisilleen tarjoaa mahdollisuuden tiedon saamiseen, vertaistukeen ja kokemusten vaihtoon ohjatuissa keskusteluryhmissä. Asiantuntijana tapaamisessa on tutkimusprofessori Helena Kääriäinen.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen tästä linkistä

Harvinaiset haasteet IV -seminaari

4.10.2017 klo 11-16
Turun Yliopistollinen keskussairaala, Johan Haartman -sali
Harvinaiset haasteet -seminaari on tarkoitettu VSSHP:n alueella työskenteleville sosiaali, -terveys-,kasvatus- ja kuntoutusalan ammattihenkilöille, jotka kohtaavat työssään harvinaista sairautta sairastavia henkilöitä ja heidän läheisiään. Seminaari järjestetään neljättä kertaa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin, Turun ammattikorkeakoulun terveysalan ja Invalidiliiton yhteistyönä.

Katso seminaarin esite:

Harvinaiset haasteet IV -seminaari 4.10.2017 Turku

Jotain myönteistä ja ennakkoluulotonta?

Maailma ei ole vielä suvaitsevainen, ja monet ovat ennakkoluuloisia sekä ajoittain kohtaamisissa tahdittomia. Onneksi on myös toisin, ja siihen voi tarttua!

Olet erityislapsesi kanssa liikkunut monenlaisissa ympäristöissä, ja ohimenevissä arjen tilanteissa. Milloin lapsenne erityisyyteen on suhtauduttu siten, että Sinulle ja lapsellesi on jäänyt myönteinen kokemus kohtaamisesta – jalkapallomatsin lippuluukulla, kesäreissulla eläintarhassa, kirjastoon kirjoja palauttaessa, yleisessä laskiaisriehatapahtumassa – tai missä tahansa, missä olette kohdanneet toisia aikuisia ja lapsia. Mitä silloin tapahtui? (kehon eleet, ilmeet, sanotut sanat, tehdyt teot yms. asiat.)

Kirjoita Heidlle näistä myönteisistä kokemuksistasi! Kuka voisi olla parempi kertomaan kokemuksistaan, kuin erityislapsen vanhempi.

Heidi opiskelee Turun yliopistossa tehden kasvatustieteen gradua. Itsekin erityislapsen vanhempana hän haluaa tuoda esiin myönteisten kokemusten voimaannuttavia vaikutuksia.
Liittestä löydät Heid Pakkasen kirjeen vanhemmille sekä hänen yhteystietonsa.

Kirje erityislasten vanhemmille

Harava-lehti (harvinaiset vamma- ja sairausryhmät)

Harava 1/2017
Harava 2/2016