Sote-uudistus

Sote- ja maakuntauudistus on toteutuessaan suurimpia hallinnon ja toimintatapojen uudistuksia, mitä Suomessa on tehty. Uudistuksella on iso vaikutus vammaisten ihmisten elämään, siksi heidät on otettava aidosti huomioon uudistuksia tehdessä.

Muutos koskettaa kaikkien kansalaisten palveluja ja tulee vaikuttamaan merkittävästi myös vammaisten kansalaisten sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseen sekä tuottamiseen. Invalidiliitto seuraa uudistusta tarkasti. Nostamme uudistuksen joka vaiheessa ja joka tasolla näkyviin vammaisten ja toimintaesteisten ihmisten näkökulmaa. Invalidiliiton liittohallituksen nimeämä sote-johtoryhmä seuraa ja arvioi uudistusta erityisesti jäsenten näkökulmasta.

Invalidiliitto vaikuttaa myös laatimalla lausuntoja lakiesityksistä, tapaamalla asiaa valmistelevia virkamiehiä ja poliittisia päättäjiä sekä osallistumalla asiantuntijakuulemisiin eduskunnan valiokunnissa. Lisäksi Invalidiliitto järjestää vuoden 2017 aikana 18 paikkakuntaa käsittävän "Ota sote haltuun!" -kiertueen, jossa liiton työntekijät, paikalliset poliittiset vaikuttajat sekä sote-uudistuksen parissa työskentelevät virkamiehet jalkautuvat maakuntiin jakamaan tietoa ja keskustelemaan aiheesta.