Vertaistukiryhmä laiturilla tekevät käsillä sydänmerkin

Vertaistuki

Invalidiliitossa vertaistukea antavat koulutuksen käyneet henkilöt, joilla on omakohtainen kokemus harvinaisesta sairaudesta oman sairauden tai lapsen sairauden kautta. Vertaistukea välitetään tukea kaipaaville.

Invalidiliiton toiminnan perustana oleva yhdistystoiminta pohjautuu vertaisuuteen ja siten läheisesti vertaistukeen. Jäsenyhdistykset ovat vertaisten yhteisöjä ja ne mahdollistavat vertaistoiminnan. Vertaistoiminnan lisäksi Invalidiliitossa on ollut jo vuosikymmenten ajan vertaistukitoimintaa.

Vertaistuki

on henkilön tai perheen saamaa vapaaehtoisuuteen perustuvaa tukea ja ohjausta henkilöltä, jolla on omakohtainen kokemus vastaavanlaisesta vammasta, sairaudesta tai traumaattisesta kokemuksesta.

Vertaistukitoiminta pitää sisällään uusien vertaistukijoiden (vertaistukihenkilö ja vertaistukiperhe) koulutukset, toiminnassa mukana olevien vertaistukijoiden tukiohjauksen ja vertaistukijoiden välittämisen tukea tarvitseville.

Vertaistukihenkilö
Vertaistukihenkilönä toimivat henkilöt, joilla on harvinainen sairaus.

Vertaistukiperhe
Vertaistukiperheenä toimii perhe (tai toinen vanhemmista), jossa lapsella on harvinainen sairaus.

Vertaistoimintaa jäsenyhdistyksissä

Invalidiliiton jäsenyhdistykset järjestävät monipuolista toimintaa jäsenilleen.  Vertaisryhmät sisältävät esimerkiksi luentoja, yhdessäoloa, keskusteluryhmiä ja harrastustoimintaa. Toimintaa on eri-ikäisille. Yhdistyksiin kannattaa olla suoraan yhteydessä, jolloin saa ajantasaista tietoa toiminnasta.

Jäsenyhdistysten yhteystiedot löytyvät täältä >>

Vertaistukea Vertaistalosta

Vertaistalo.fi on Terveyskylän verkkopalvelu, joka tarjoaa vertaistukea sairastuneille ja heidän läheisilleen. Sivuilta löytyy tietoa yhdistysten tarjoamasta vertaistuesta ja vertaisvideoita.

Vertaistalon avulla voit löytää vertaistukea itsellesi >>

Vertaistukitoiminnan tietosuojaseloste

Tutustu vertaistukitoiminnan tietosuojaselosteeseen >>

Lisätietoja harvinaisiin sairausryhmiin kuuluvista vertaistukihenkilöistä ja -perheistä