Tule apuvälinekummiksi

3.7.2018
Onko käytössäsi rollaattori, pyörätuoli, sähköpyörätuoli tai -mopo? Oletko käyttänyt tätä liikkumisen apuvälinettä jo pidempään ja liikut sujuvasti arjessasi? Käytätkö mahdollisesti myös julkisia liikennevälineitä? Kiinnostaako vertaistukitoiminta ja haluatko rohkaista myös muita sujuvaan apuvälineen käyttöön osana arkea?
Invalidiliiton TuleApu-hankkeen logo vaaleanpunainen ratas

Pääkaupunkiseudulla aloitettu Apuvälinekummitoiminnan pilottihanke on osa Invalidiliiton TuleApu – tukea ja tule-terveyttä apuvälineenkäyttäjille 2018–2020 -hanketta. Kyseessä on liikkumisen apuvälineiden käyttöön liittyvä vertaistukitoiminta, jossa Invalidiliitto yhdistää koulutetun liikkumisen apuvälinettä käyttävän apuvälinekummin ja uuden liikkumisen apuvälineen saaneen apuvälineenkäyttäjän.

Kokenut apuvälinekummi pystyy omalla esimerkillään ja käytännön neuvoin antamaan vinkkejä uudelle apuvälineenkäyttäjälle apuvälineen käyttöönotossa ja rohkaisemaan liikkeelle lähtemisessä sekä uusien tilanteiden kohtaamisessa. Apuvälinekummitoiminta ei korvaa yhteiskunnan antamaa apuvälineen käyttöönotto-opastusta, vaan täydentää sitä vertaistuellisella esimerkillä ja rohkaisulla. Apuvälinekummista on apua uudelle apuvälineenkäyttäjälle, jos esimerkiksi apuvälineen kanssa liikkeelle lähteminen jännittää, apuvälineen käyttäminen ei vielä tunnu sujuvalta tai haluaa harjoitella vaikka yhdessä kynnyksen ylittämistä, kaupassa käymistä tai metrolla liikkumista.

Keitä apuvälinekummit ovat?

• vapaaehtoisia
  • koulutettuja
  • vaitiolovelvollisia
  • käyttäneet liikkumisen apuvälinettä jo pidempään
  • liikkuvat sujuvasti apuvälineensä kanssa
  • asuvat pääkaupunkiseudulla

Millaisia apuvälineen käytön vertaistapaamiset ovat?

• maksuttomia
  • luottamuksellisia
  • tapaamisia tarpeen mukaan 1-5 kertaa
  • kokemustiedon ja -taidon välittämistä ja välittymistä

Haluatko Invalidiliiton apuvälinekummiksi?

Ole yhteydessä TuleApu -hankkeen työntekijöihin sähköpostitse tuleapu@invalidiliitto.fi tai soittamalla 044 765 1322.

Maarit Honkasola, hankevastaava
Hanna Solja, hankesuunnittelija

Lisätietoja TuleApu-hankkeesta löydät täältä sekä webinaarin koko TuleApu-hankkeesta voit katsoa tästä.

Haluatko apuvälinekummin tueksesi? Katso lisätietoja täältä.

Hankkeen tietosuojaselosteet

TuleApu-hankkeen apuvälinekummitoiminta