kuva apuvälinekummi Jarista

Tule apuvälinekummiksi

3.7.2018
Onko käytössäsi rollaattori, pyörätuoli, sähköpyörätuoli tai -mopo?
Oletko käyttänyt tätä liikkumisen apuvälinettä jo pidempään ja liikut sujuvasti arjessasi? Käytätkö mahdollisesti myös julkisia liikennevälineitä? Kiinnostaako vertaistukitoiminta ja haluatko rohkaista myös muita sujuvaan apuvälineen käyttöön osana arkea?
Invalidiliiton TuleApu-hankkeen logo vaaleanpunainen ratas

Pääkaupunkiseudulla aloitettu Apuvälinekummitoiminta on osa Invalidiliiton TuleApu – tukea ja tule-terveyttä apuvälineenkäyttäjille 2018–2020 -hanketta. Apuvälinekummitoiminta on liikkumisen apuvälineiden käytön vertaistukitoimintaa, jossa koulutettu apuvälinekummi ja liikkumisen apuvälineen käyttäjä kohtaavat.

Apuvälinekummi on kokenut liikkumisen apuvälineen käyttäjä ja joka jakaa omaa kokemustietoaan ja -taitojaan toiselle apuvälineenkäyttäjälle. Koulutettu apuvälinekummi pystyy omalla esimerkillään ja käytännön neuvoin antamaan vinkkejä apuvälineen käyttöönotossa. Yhdessä harjoitteleminen rohkaisee liikkeelle lähtemisessä sekä uusien tilanteiden tai toimintaympäristöjen kohtaamisessa.

Apuvälinekummitoiminta ei korvaa yhteiskunnan antamaa apuvälineen käyttöönotto-opastusta, vaan täydentää sitä vertaistuellisella esimerkillä ja rohkaisulla. Apuvälinekummista on apua uudelle apuvälineenkäyttäjälle, jos esimerkiksi apuvälineen kanssa liikkeelle lähteminen jännittää, apuvälineen käyttäminen ei vielä tunnu sujuvalta tai haluaa harjoitella vaikka yhdessä kynnyksen ylittämistä, kaupassa käymistä tai metrolla liikkumista.

Apuvälinekummit ovat

• vapaaehtoisia
  • koulutettuja
  • vaitiolovelvollisia
  • käyttäneet liikkumisen apuvälinettä jo pidempään
  • liikkuvat sujuvasti apuvälineensä kanssa
  • asuvat pääkaupunkiseudulla.

Apuvälineen käytön vertaistapaamiset ovat

• maksuttomia
  • luottamuksellisia
  • tapaamisia tarpeen mukaan 1-5 kertaa
  • kokemustiedon ja -taidon välittämistä ja välittymistä.

Mistä apuvälinekummitoiminnassa on kyse, kurkkaa video alta!

Haluatko Invalidiliiton apuvälinekummiksi?

Ole yhteydessä TuleApu -hankkeen työntekijöihin sähköpostitse tuleapu@invalidiliitto.fi tai soittamalla 044 765 1322.
Apuvälinekummi tueksesi -sivulta löydät lisätietoja mikäli haluat apuvälinekummin tueksesi.

Maarit Honkasola, hankevastaava
Hanna Solja, hankesuunnittelija