Osallistu toimeentulohaasteeseen

Kansainvälistä vammaisten päivää vietetään taas 3.12.2017. Invalidiliitto haluaa nostaa esille sosiaalisen ja taloudellisen yhdenvertaisuuden.

Kun on pakko valita

Liian monen vammaisen ihmisen kuukausitulot hipovat köyhyysrajaa. Asumis- ja muiden peruskulujen jälkeen käteen jää usein vain 50 euroa viikossa*. Millaista elämää sillä voi elää?

Vähävaraisen vammaisen elämä on joka päivä valintojen tekemistä. Useimmiten valinnoista riippuu koko elämä. Onko minulla rahaa ostaa lääkkeet vai ruokaa? Pystynkö maksamaan puhelinlaskun vai jätänkö väliin matkan pyörätuolin kanssa kauppaan? Entä jos tulee jokin yllättävä meno: joudun sairaalaan tai jääkaappi hajoaa? Miten valita?

Osallistu toimeentulohaasteeseen 27.11.–3.12.

Haastamme jokaisen suomalaisen tulemaan toimeen viikon ajan samalla rahasummalla kuin kaikkein vähävaraisin vammainen ihminen eli 50 eurolla. Jaa kokemuksesi sosiaalisessa mediassa ja kerro mitä arkipäiväistä asiaa ilman sinä et tule toimeen ja miksi et. Haasta myös muut mukaan! Muista hashtagit #tullaantoimeen #vaikeavalinta. Toimeentulohaasteeseen voit osallistua 27.11.–3.12. välisenä aikana.

Kansainvälinen vammaisten päivä

Lue myös miten toimeentulo huolettaa vammaisia ihmisiä >>

* Summa on keskiarvo, joka on laskettu toimeentulotuen perusosan saajan ja takuueläkeläisen tuloista. Eli se summa, joka jää  kaikkein vähavaraisimmalle vammaiselle ihmiselle käteen sen jälkeen, kun hän on maksanut asumisen, sähkön, puhelimen, netin, kotivakuutukset, lääkkeet, kuljetuspalvelut ym. laskut. Vammaisilla ihmisillä toimeentulo koostuu eläkkeestä ja erilaisista tuista, ja viikottainen käteen jäävä summa voi olla jopa pienempikin kuin 50 euroa.