kuva Eeva Termosesta
Diagnoosi: CP-vamma/ Celebral-Palsy

Olen vuonna 1992 syntynyt nainen Porin Noormarkusta. Olen vuoden 2015 alusta asunut  itsenäisesti vuokralla rivitaloasunnossa, johon tehty minulle tarpeelliset asunnonmuutostyöt. Minulla on tarvittaessa käytössä henkilökohtainen avustaja. Avustajaa minulla on madollisuus käyttää enintään 40 / tuntia kuukaudessa. Sain työkyvyttömyyseläkepäätöksen helmikuussa 2017. Sitä kautta aktivoiduin myös kokemuskouluttajana. Haluan lisätä ihmisten tietoisuutta vammaisuutta kohtaan omalla esimerkilläni.

Luennoin seuraavista aiheista:
- Integroitu opiskelu/ opiskelu erityiskoulussa
- Monitasokirurginen leikkaus, toipuminen sen vaikutuksen itsenäiseen elämään
- Itsenäinen asuminen
- Henkilökohtaisen avustajan käyttäminen ja avustajan työnantajana toiminen
- Työelämän haasteet vammaisena
- Työkyvyttömyyseläkkeelle jääminen nuorena

Kokemustoiminta

Kokemustoimija on tehtäväänsä koulutettu vammainen, pitkäaikaissairas tai heidän läheisensä, joka välittää kokemustietoa eri alojen ammattilaisille ja opiskelijoille. Kokemustietoa hyödynnetään opetuksen lisäksi enenevässä määrin palveluiden suunnittelussa, arvioinnissa ja kehittämisessä. He voivat olla mukana esimerkiksi työryhmissä, jossa kehitetään hoitopolkuja tai arvioidaan palveluja.

Koulutuksia ja tapahtumia

Invalidiliiton koulutuksen tavoitteena on edistää jäsenistön ja muiden fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten ihmisten oikeuksien toteutumista arjessa, lisätä tietoisuutta vammaisuudesta sekä tukea yhdistysten toimintaa. Tarjoamme kursseja, seminaareja, verkkokursseja, webinaareja ja tilauskoulutusta eri kohderyhmille.