Esteetön asiointi ja saavutettavat palvelut kuuluvat kaikille! Invalidiliitto haluaa kannustaa yrityksiä, yrittäjiä ja muita palveluntarjoajia kehittämään toimintaansa, jotta kaikki asiakkaat saisivat yhdenvertaista palvelua.
Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkki on osoitus halusta kehittää toimitilojen, palvelun ja tuotteiden esteettömyyttä ja saavutettavuutta. YPK-merkki on kehitetty yksityisen ja julkisen sektorin toimijoiden yhdenvertaisuuden edistämisen työvälineeksi.
Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkki ei lupaa palvelun olevan täysin esteetön. YPK-merkki on osoitus hyvästä asenteesta ja halusta toivottaa kaikki asiakkaat tervetulleeksi. YPK-merkin tilaaja sitoutuu kehittämään tilojensa esteettömyyttä ja palvelunsa saavutettavuutta. Itsearviointimateriaali toimii hyvänä työkaluna asioiden edistämisessä ja itse YPK-merkki viestii asiakkaille tahdosta toteuttaa palvelua paremmin kaikkien kannalta.
YPK-merkin viisi askelta
Näin otat YPK-merkin käyttöön
Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkin käyttöönotto on helppoa!
Kun lomake on täytetty ja lähetetty, lomakkeen tiedot kirjataan Invalidiliiton rekisteriin sekä Meille kaikki ovat tervetulleita! -sivustolle hakijan näin halutessa.
Merkkiä hakeneelle toimijalle lähetetään esteettömyyden ja saavutettavuuden itsearviointilomake sekä Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkki! YPK-merkin voi ottaa käyttöön heti materiaalin vastaanottamisen jälkeen.
Itsearviointilomakkeen avulla YPK-merkin haltija voi arvioida esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista omissa tiloissaan ja toiminnassaan. Itsearviointia voidaan käyttää esteettömyyden ja saavutettavuuden kehittämisen lähtötietona.
Halutessaan merkin tilaaja voi kysyä Invalidiliitosta esteettömyyskartoituksista.
Yhdenvertainen palvelu hyödyttää kaikkia
Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkin hyödyt yrittäjälle:
asiakaskunta laajenee – yhä useampi asiakas pääsee hyödyntämään palveluita, minkä ansiosta liiketoiminta vilkastuu
palvelusta tulee laadukkaampaa
asiakastyytyväisyys kasvaa – esteettömyys ja saavutettavuus ilahduttavat kaikkia
positiivinen yrityskuva
henkilökunnan toiminta tiloissa helpottuu – työ tuntuu mielekkäämmältä
Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkin hyödyt muille palveluntarjoajille:
työn vaikuttavuus kasvaa – yhä useampi pääsee hyödyntämään palveluita
palvelusta tulee laadukkaampaa
asiakastyytyväisyys kasvaa – esteettömyys ja saavutettavuus ilahduttavat kaikkia
henkilökunnan toiminta tiloissa helpottuu – työ tuntuu mielekkäämmältä
"Tavoitteemme on palvella kaikkia käyttäjiä ja tehdä omaan ja työntekijöiden eläketurvaan liittyvien asioiden hoitamisesta niin helppoa kuin mahdollista. Saavutettavuuden ja esteettömyyden huomioiminen kertoo myös, että arvostamme moninaisuutta ja tuemme sitä käytännössä."
Ilmarisen viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Liina Aulin
Olemme sitoutuneet kehittämään toimitilamme, palvelumme ja tuotteidemme esteettömyyttä ja saavutettavuutta. www.yhdenvertaistapalvelua.fi
Yhdenvertaista palvelua kaikille - ESKEn verkostoseminaari 2020
Keväältä koronaviruksen vuoksi peruttu Yhdenvertaista palvelua kaikille -seminaari järjestettiin verkkoseminaarina keskiviikkona 30.9.2020 klo 12.30-1...