Kuvituskuva.
Invalidiliitto tekee kansainvälistä työtä pohjoismaissa ja Euroopassa.

Pohjoismaista yhteistyötä

Invalidiliitto on Pohjoismaisten liikuntavammajärjestöjen yhteisjärjestö Nordiska Handikappförbundet NHF:n jäsen. Järjestöön kuuluvat Dansk Handicap Forbund (Tanska), DHR (Ruotsi), Invalidiliitto ry (Suomi), Norges Handikapforbund (Norja) ja Sjálfsbjörg Landssamband Fatladra (Islanti). Yhteistyöjärjestön tavoitteena on edistää liikuntavammaisten ihmisten yhdenvertaista elämää. Se edistää myös YK:n vammaisoikeuksien sopimuksen hyväksymistä ja käytännön toteutumista kaikissa pohjoismaissa. Lue lisää yhteistyöjärjestöstä ja sen tämän vuoden 75-vuotisjuhlavuodesta.

Lisätietoa: Ylva Krokfors, sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija, Invalidiliitto, ylva.krokfors@invalidiliitto.fi

Toimintaa Euroopassa

Invalidiliitto kuuluu kansainväliseen harvinaisten allianssiin Eurordikseen ja on myös Assistance Dog Internationalin (ADI) jäsen. ADI on akkreditoinut liiton avustajakoiratoiminnan. Invalidiliitto on mukana syksyllä 2016 työnsä aloittaneessa EU komitean nimeämässä standardointihankkeessa CEN/TC 452 ‘Assistance dogs‘. Suomessa hanketta koordinoi Yhteinen Toimialaliitto ry (YTL). Edustajamme on toiminut aktiivisesti hankkeeseen perustetussa terminologiaa suunnittelevassa sekä toimijoiden osaamisedellytyksiä työstävässä pienryhmässä.

Lisätietoa Invalidiliiton harvinaisten sairauksien kansainvälisestä toiminnasta: Jenni Kuusela, suunnittelija, Invalidiliitto, jenni.kuusela@invalidiliitto.fi

Lisätietoa Invalidiliiton avustajakoiratoiminnan kansainvälisestä toiminnasta: Hannu Kapanen, kuntoutusasiantuntija, Invalidiliitto, hannu.kapanen@invalidiliitto.fi