Kuva lyhytkasvuinen_nainen_huoltoasema-automaatilla.
Tältä sivulta löydät tietoa LYHTY-tutkimuksen tavoitteista, kumppaneista, rahoituksesta, toteutusajasta ja tuotoksista.

Tavoitteet

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lyhytkasvuisten henkilöiden toimintakykyä ja haasteita esteettömyydessä ja yhdenvertaisuudessa.

Johtaminen

Invalidiliitto ry

Kumppanit

• HYKS Lastenklinikka
  • Kehitysvammaliitto ry
  • Lyhytkasvuiset - Kortväxta ry
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Rahoitus

STM:n Terveyden edistämisen määräraha 26/9.02.02/2016

Toteutusaika

2016-2017

Tuotokset

Anttila H, Tallqvist S, Muñoz M, Leppäjoki-Tiistola S, Mäkitie O, Hiekkala S. Towards an ICF-based self-report questionnaire for people with skeletal dysplasia to study health, functioning, disability and accessibility. Orphanet J Rare Dis 2021:16(1):236. doi: 10.1186/s13023-021-01857-7. PMID: 34022932; PMCID: PMC8141148.

Hiekkala Sinikka, Muñoz Minna, Tallqvist Susanna, Anttila Heidi, Pesola Kirsti, Leppäjoki Sanna, Teittinen Antti, Mäkitie Outi. LYHTY : Lyhytkasvuisten toimintakyky ja haasteet esteettömyydessä ja yhdenvertaisuudessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen työpapereita 2017_031.

Hyvönen Hanna, Anttila Heidi, Tallqvist Susanna, Muñoz Minna, Leppäjoki-Tiistola Sanna, Teittinen Antti, Mäkitie Outi, Hiekkala Sinikka. Functioning and equality according to International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) in people with skeletal dysplasia compared to matched control subjects - a cross-sectional survey study. BMC Musculoskelet Disord. 2020 Dec 4;21(1):808. doi: 10.1186/s12891-020-03835-9. PMID: 33276750; PMCID: PMC7718696.

Lisätietoja: Invalidiliiton tutkimusjohtaja, dosentti Sinikka Hiekkala, etunimi.sukunimi@invalidiliitto.fi.