Palapeli, Invalidiliiton avustajakoira
Petri Äikiä vetää Invalidiliiton varainhankintaa 24 vuoden kokemuksella. Hänelle ensiarvoisen tärkeitä ovat ihmiset. Sekä oma väki että lahjoittajat ansaitsevat Petrin mielestä tinkimätöntä kunnioitusta ja yhdenvertaista kohtelua.

1. Kuka olet ja mitä teet?

Olen Petri Äikiä, ja työskennellyt Invalidiliiton keräyspäällikkönä vuodesta 1998, ensin äitiysloman tuuraajana markkinoinnissa, sitten myyntipäällikkönä ja muutaman vuoden sisällä varainhankinnan osastopäällikkönä. Se, että alunperin päädyin Invalidiliitolle töihin, oli vahinko, vaikka taustalla olikin kaupallinen koulutus ja näkemys varainhankinnan prosesseista. Olin aktiivinen toimija myös jäsenyhdistyksissä, ja liitto oli ennestään tuttu paraurheilun kautta.

2. Mistä olet työssäsi vastuussa?

Vastuullani on Invalidiliiton varainhankinnan yksikkö ja sen 25 työntekijää. Tiimimme on pärjännyt hyvin muuttuvissa tilanteissa ja kehittämishankkeissa, isojen myllerryksen keskelläkin.

Työllistämme tiimissä myös vammaisia työntekijöitä. Mielestäni on sääli, että meillä suomalaisilla vammaisten ja osatyökykyisten työllistyminen on heikkoa esimerkiksi muihin Pohjoismaihin verrattuna. Olen ylpeä siitä, että voimme juuri Invalidiliiton varainhankinnassa näyttää esimerkkiä muillekin. Hyvä motivaatio ja vastuullinen työskentely ei ole vammasta tai toiminnallisesta rajoitteesta kiinni.

3. Millaisia haasteita näet varainhankinnan työssä juuri nyt?

Yksi haaste on erottautuminen; keräyksiä on paljon ja on tärkeää erottautua. Uskon itse vahvasti asiaamme, mutta miten kertoa siitä lahjoittajille? Kilpailua on paljon ja myös muuttuva lainsäädäntö sanelee toimintaa. Tarkkana on oltava monin tavoin.

4. Minkä viestin haluaisit jakaa lahjoittajille?

Lahjoittajille haluaisin sanoa, että kunnioitus sekä toisiamme että tukijoitamme kohtaan näkyy arkisessa työssä. Puhelinmyynnillämme on päivittäin satoja kontakteja sekä yksityisiin lahjoittajiin että yrityksiin. Inhimillisiä virheitä voi sattua, mutta ihmisistä puhutaan meidän tiimissä aina lämmöllä ja kunnioituksella.

5. Mikä on mottosi?

Otetaan asiat rauhallisesti – yön yli nukkuminen tärkeiden päätösten kanssa on hyvä asia.

Liika hektisyys ei ole hyvästä. Asioita ei myöskään kannata murehtia etukäteen liikaa. Kokemus on tuonut minulle varmuutta ja mielenrauhaa tekemiseen.

6. Mikä on asia, josta Invalidiliiton varainhankinnassa ei tingitä?

Eettisyys myyntityössä on ensiarvoinen asia. Ajamme vammaisten ihmisten asiaa ja haluamme tehdä työtä heidän ihmisarvoaan kunnioittaen, rehellisesti ja vastuullisesti.

Näen tätä tärkeää viestiä jakavat varainhankinnan työntekijämme yksilöinä, joita on kohdeltava kaikissa tilanteissa tasavertaisesti. Haluan olla helposti lähestyttävä esimies, jolla on aikaa keskusteluun. Työn mielekkyyden kannalta on parasta, että yksilöt saavat tehdä työtä omalla tyylillään, en halua sanella liikaa. Kaikki ihmiset ovat yhtä tärkeitä, tittelistä ja asemasta riippumatta.

Ylpeydellä kerrottakoon vielä, että Invalidiliiton työntekijänä en ole tämän asenteeni kanssa yksin: Viimeisimmän henkilöstötutkimuksen mukaan samat arvot ja asenteet ovat läsnä koko työyhteisössämme. Invalidiliitto saavutti Suomen innostavimmat työpaikat 2021 -tunnustuksen.

7. Mistä olet työssäsi erityisen ylpeä juuri nyt? Miksi?

Yksi iso asia on onnistunut digiloikka; meillä kaikki työntekijät tekevät töitä myös etänä. Tulevaisuuden hybridimalli, joka koronapandemian alussa hirvitti, tuntuu tänään helpolta asialta. Onnistuneet rekrytoinnit ovat myös hyvä asia. Porukkaa on vaihtunut; entiset työntekijät ovat edenneet omilla urillaan ja toisaalta tiimiin on tullut uusien tekijöiden kautta myös uutta näkemystä ja uusia mahdollisuuksia.

8.    Miten rentoudut vapaa-ajalla?

Rentoudun mökillä esimerkiksi saunomalla, mutta valokuvaus on minun juttuni – sekä tavallisella kameralla että dronella. Kuvaamalla on helppo irtautua arjesta, ja se on entistä tärkeämpää nyt kun ei pääse koronatilanteen takia matkustamaan pidemmälle. Pelkkä kuvausaiheiden ja -paikkojen suunnittelu on innostavaa.

Talvinen ilmakuva Porvoon kaupungista

Vähän aikaa sitten kävin esimerkiksi Porvoossa kuvaamassa, tällainen talvinen tunnelmakuva sieltä tuli. Komea suomalainen talvimaisema innoittaa toivottavasti muitakin ajattelemaan suomalaista yhteiskuntaa ja sen vahvuuksia.

Meillä on paljon hyviä asioita, joiden puolesta kannattaa taistella vaikeuksista huolimatta. Olen ylpeä siitä, että esimerkiksi me Invalidiliitossa voimme yhdessä lahjoittajien kanssa pitää huolta vammaisista ihmisistä.

Petri Äikiä

Petri Äikiä, keräyspäällikkö, Invalidiliiton varainhankinta

Vammaiset ihmiset tarvitsevat apuasi. Tutustu keräyskohteisiin ja valitse sinulle sopiva tapa lahjoittaa.