Kuvituskuva.
10.2.2022
Aluevaalit pidettiin tammikuun 23. päivänä. Vaaleissa valittiin 1379 uutta valtuutettua. He päättävät muun muassa hyvinvointialueen budjetista ja palvelustrategiasta, eli esimerkiksi siitä, millaiset sote-palvelut sote-keskuksista löytyy ja miten liikkuvia sekä digitaalisia palveluita hyödynnetään.

- Useita kymmeniä Invalidiliiton jäsenyhdistyksiin kuuluvia henkilöitä oli vaaleissa ehdolla. Ja läpimenijöitäkin löytyy - onnittelen lämpimästi, Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson sanoo.

Nämä valituksi tulleet henkilöt ovat ilmoittaneet Invalidiliittoon ehdokkuudestaan:

• Tuula Väätäinen (sd, Kuopion Invalidit ry), Pohjois-Savon hyvinvointialue, 751 ääntä
  • Ville Tanskanen (kok, Etelä-Saimaan Invalidit ry), Etelä-Karjalan hyvinvointialue, 487 ääntä
  • Esko Ijäs (sd, Ruokolahden Invalidit ry), Etelä-Karjalan hyvinvointialue, 244 ääntä

Nämä varapaikkaan yltäneet henkilöt ovat ilmoittaneet Invalidiliittoon ehdokkuudestaan:

• Elina Nykyri (vas, Suomen Turner-yhdistys ja Rusetti ry), Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, 264 ääntä
  • Ville Rautiainen (sd, Saarijärven Invalidit ry), Keski-Suomen hyvinvointialue, 241 ääntä
  • Reetta Nenonen (sd, Joensuun Seudun Invalidit ry), Pohjois-Karjalan hyvinvointialue, 211 ääntä
  • Tiina Rinne (vas, Porin Seudun Invalidit ry), Satakunnan hyvinvointialue, 152 ääntä

Äänimäärät on poimittu oikeusministeriön tieto- ja tulospalvelusta tarkastuslaskennan valmistumisen jälkeen.

HUOM! Jos olet Invalidiliiton jäsenyhdistyksen varsinainen jäsen ja sinut on valittu aluevaaleissa valtuustoon varsinaiseksi tai varajäseneksi, eikä nimesi näy yllä olevassa listassa, lähetäthän tiedon asiasta Kirsi Tervamäelle (kirsi.tervamaki@invalidiliitto.fi), niin täydennetään listaa.

Työtä riittää

Uudet aluevaltuustot aloittavat työskentelynsä 1.3.2022. Hyvinvointialueet käynnistävät toimintansa vuoden 2023 alussa, kun sosiaali- ja terveydenhuolto sekä pelastustoimi siirtyvät kunnilta alueille.

Valmisteluvaiheeseen on kasautunut paljon isoja asioita päätettäväksi. Valtuutetut päättävät muun muassa hyvinvointialueen palvelustrategiasta ja taloudesta sekä pelastustoimen palvelutasosta.

Invalidiliiton alueelliset vaikuttajaverkostot ovat Invalidiliiton jäsenistöön kuuluvien luottamushenkilöiden tukena. Vaikuttajaverkostoista saa lisätietoa liiton alueellisilta järjestöasiantuntijoilta. Heidän yhteystietonsa löytyvät liiton kotisivuilta.

- Invalidiliitto on ollut mukana jo pitkään sote-valmistelutyössä muun muassa sote-keskushankkeiden työryhmissä ja pitänyt tiiviisti yhteyttä hyvinvointialueiden väliaikaisiin valmistelutoimielimiin, joten aluevaikuttamisemme ei todellakaan käynnisty vasta nyt. Parhaillaan liitto tekee aktiivista vaikuttamistyötä, jotta uusien hyvinvointialueiden strategioihin saadaan mahdollisimman hyvät kirjaukset koskien vammaisten ihmisten palveluita ja osallisuutta, Andersson sanoo.

Aluevaikuttaminen on keskustelunaiheena 16.2. Invalidiliiton vaikuttajaverkostojen tapaamisessa. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan viimeistään 14.2

Tutustu myös Invalidiliiton vinkkeihin hyvinvointialueiden strategiavalmisteluun (pdf).

Invalidiliitto on kiinnittänyt huomiota myös alueille perustettavien vammaisneuvostojen rooliin ja toimivaltaan. Hyvinvointialueiden vammaisneuvostoille on turvattava hyvät toimintaedellytykset, riittävät resurssit sekä vahva rooli vaikuttajana. Neuvoston käsittelyyn on tuotava käsiteltäväksi vammaisten ihmisten kannalta merkittävät asiat kaikilta hallinnonaloilta jo valmisteluvaiheessa, ja vammaisneuvoston edustajalla tulee olla puhe- ja läsnäolo-oikeus kaikissa lautakunnissa. Lue lisää Invalidiliiton "Hyvinvointialueiden vammaisneuvostoille saatava hyvät toimintaedellytykset" -uutisesta.

Tutustu myös valtioneuvoston julkaisemaan Aluevaltuutetun oppaaseen, joka on suunniteltu tietolähteeksi ja työn tueksi.