neliosainen kuva, jossa kuvat sähköpyörätuolin, manuaalisen pyörätuolin, rollaattorin ja sähkömopn käyttäjistä. Kuvituskuva.
Tämän sivuston kautta löydät lisää tietoa liikkumisen apuvälineistä sekä niiden käytöstä. Materiaalit on jaettu apuvälineittäin, joten klikkaamalla pääsee eteen päin!

Sivuilla on muun muassa TuleApu-hankkeen lyhyet ja selkeät opastusvideot liikkumisen apuvälineiden käytöstä.

Lisäksi sivuilla on myös muutamia muita Invalidiliiton videoita kyseisten apuvälineiden käytöstä sekä pikaoppaat ja tulostettavat jumppaohjeet rollaattorin ja pyörätuolin käyttäjille.

Mistä apuvälineitä voi saada?

Apuvälineitä voi saada lyhytaikaisesti lainaan ilman asiantuntijan lausuntoa. esim. leikkauksen jälkeen. hyvinvointialueen apuvälinelainaamosta. Maksuttomasti lainattavia apuvälineitä ovat esimerkiksi kyynärsauvat, kävelykepit, rollaattorit, pyörätuolit ja erilaiset kävelytelineet.

Yksilölliseen tarpeeseen ja pitkäaikaiseen käyttöön tarvittavien maksutta saatavien apuvälineiden (sähköpyörätuoli) tarve tulee arvioida erikseen ja niihin tarvitaan lääkärinlausunto ja/tai lähete. Voit ottaa yhteyttä esimerkiksi alueesi kuntoutusohjaajaan tai apuvälinekeskukseen, josta sinua ohjataan eteenpäin.

Liikkumisen apuvälineitä voit myös hankkia itse apuvälinealan liikkeistä tai hyvin varustetuista tavarataloista.

Hyödyllisiä linkkejä