Useita taskukelloja. Kuvituskuva.
Tälle sivulle kootaan ajankohtaisia asioita yhdistyksen hallituksen jäsenille.

STEA:n jäsenjärjestöavustuksen selvitys

Invalidiliitto on myöntänyt STEA:n jäsenjärjestöavustusta yhdistyksen perustoiminnan kehittämiseen vuodelle 2022.  Käytetystä jäsenjärjestöavustuksesta tulee tehdä selvitys 15.12.2022 mennessä.  Jäsenjärjestöavustuksen selvitys tehdään sähköistä lomaketta käyttäen linkki lomakkeeseen https://link.webropolsurveys.com/S/3E8E6F353DFED1…. Tarkempaa tietoa selvityksen tekemisestä on lähetetty avustettavan kohteen yhteyshenkilöille. Lisätietoa selvityksen tekemisestä saa vastaava järjestöasiantuntija Mirva Kiiveriltä mirva.kiiveri@invalidiliitto.fi tai p. 044 765 0658.

Järjestöpäivien 17.-18.9.2022 materiaalia

Liitteistä löydät Järjestöpäivien materiaalit.

Janne Juvakka, liiton strategia (pdf)

Jens Gellin, ristiriidoista (pdf)

Mirva Kiiveri, tulevaisuuskysely (pdf)

Nina Kettunen, uusi jäsenrekisteri (pdf)

Syrjinnästä vapaa yhdistys (pdf)

Tiina Ihalainen, yhdistyslaki (pdf)

Muutoksia yhdistyslakiin

Eduskunta on hyväksynyt muutoksia yhdistyslakiin. Etäosallistuminen on nyt sallittu yhdistyksen kokoukseen hallituksen päätöksellä, ellei sitä säännöissä ole kielletty (aiemmin etäkokous oli mahdollinen ainoastaan silloin, jos siitä oli maininta säännöissä). Kokouksella tulee kuitenkin olla fyysinen kokouspaikka eli kyse on niin sanotusta hybridikokouksesta.  Uudistuksen myötä yhdistyslakiin tuli lisäksi kokonaan uusi kokousmuoto eli täysin etänä pidettävät kokoukset. Täysin etänä pidettävät kokoukset edellyttävät, että kokoustavasta on säädetty yhdistyksen säännöissä. Myös sitovaa ilmoittautumista voidaan edellyttää kokoukseen, mikäli siitä on säädetty yhdistyksen säännöissä.

Muut yhdistyslain uudistuksen liittyvät asiat siirtyvät myöhemmin syksyllä päätettäväksi. Voit lukea tarkemmin yhdistyslain uudistuksesta It-lehden numerosta 4.

Invalidiliitto ei jatkossa valvo paikallisyhdistysten jäsenyyksien määrää

Jatkossa liitto ei enää teknisesti rajoita eikä valvo sitä, kuinka moneen jäsenyhdistykseen henkilö kuuluu.  Syksyllä 2022 käyttöön otettavaan uuteen jäsenrekisteriin tehdään tähän liittyvät muutokset. Jos jäsenyhdistyksen säännöissä edellytetään, että henkilö voi kuulua vain yhteen paikalliseen jäsenyhdistykseen, asian valvominen kuuluu yhdistykselle itselleen. Asian voi selvittää kysymältä jäseneltä, kuuluuko hän johonkin toiseen Invalidiliiton paikalliseen jäsenyhdistykseen.

Asiasta tehtiin liittovaltuustoaloite ja asia on käsitelty kesäkuussa 2022 liittovaltuuston kokouksessa. Tarkempaa tietoa paperisessa Yhdistystiedotteessa nro 3/22.

Koronainfoa yhdistyksille

Invalidiliitto suosittelee yhdistyksiä noudattamaan alueellista harkintaa, varovaisuutta ja viranomaisten ohjeita tapahtumien järjestämisen suhteen. Ajantasaisin tieto oman alueen koronatilanteesta löytyy oman kunnan, sairaanhoitopiirin ja aluehallintoviraston tiedotteista.
Ohjeita ja linkkejä koronatilanteessa toimimiseen löydät täältä.