Useita taskukelloja. Kuvituskuva.
Tälle sivulle kootaan ajankohtaisia asioita yhdistyksen hallituksen jäsenille.

Tietoa Invalidiliiton toiminnasta -kirje yhdistysten hyödynnettäväksi

Monet yhdistykset lähettävät uusille jäsenilleen Tervetuloa jäseneksi -kirjeen. Osana uuden jäsenen tietopakettia yhdistykset voivat hyödyntää muokattavaa kirjettä, johon koottu tiiviisti tietoa Invalidiliitosta.

STEA:n jäsenjärjestöavustukset vuodelle 2024 haussa

Invalidiliitto jakaa jälleen Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn jäsenjärjestöavustusta toiminta-avustuksena jäsenyhdistyksilleen. Jaettava summa vuonna 2024 on 35 000 €. Jäsenjärjestöavustusta voidaan myöntää sellaisille jäsenyhdistyksille, jotka eivät saa toimintaansa suoraan STEA:n avustusta. Etusijalla ovat yhdistykset, jotka eivät saaneet avustusta vuonna 2023.
Myönnettävä avustus on suuruudeltaan 1000 €. Ohjeet ja sähköinen hakemuslomake on lähetetty yhdistysten puheenjohtajille ja yhteyshenkilöille joulukuun alussa. Sähköinen lomake löytyy täältä:  https://link.webropolsurveys.com/S/1A5FBA9EFB534A87. Haku päättyy 25.2. Lisätietoja vastaava järjestöasiantuntija Mirva Kiiveriltä, mirva.kiiveri@invalidiliitto.fi tai p. 044 765 0658.
Voit tutustua 15.1. pidetyn webinaarin "Vinkkejä STEA:n jäsenjärjestöavustushakemuksen tekemiseen" materiaalin tästä.

Avoimuusrekisterilaki voimaan 1.1.2024

Avoimuusrekisterilaki koskee vaikuttamista, jota oikeushenkilöt tekevät eduskunnan ja ministeriöiden suuntaan. Oikeushenkilöitä ovat esimerkiksi rekisteröidyt yhdistykset, kuten Invalidiliitto ry ja sen jäsenyhdistykset. Avoimuusrekisteri tuo näkyviin sen vaikuttamistoiminnan, jota tehdään virallisten kuulemisten ulkopuolella. Jokaisen yhdistyksen on itse huolehdittava raportoinnista annetussa ajassa, jos raportointivelvollisuus täyttyy. Lue lisää avoimuusrekisteristä ja raportoinnista.

Alueelliset sääntötilaisuudet käynnissä

Invalidiliiton strategiatyössä nousi esiin yhteiskunnan muutoksesta johtuvia kehittämiskohteita, jotka edellyttävät muutoksia liiton sääntöihin. Yhdistykset on kutsuttu keskustelemaan, minkälaiset säännöt
palvelisivat parhaiten liiton tavoitteita ja toimintaa tulevina vuosina. Paikan päälle tilaisuuteen voi osallistua yksi yhdistyksen edustaja. Kiertue alkoi 22.11. Tampereelta. Järjestöasiantuntijat ovat lähettäneet kutsun ja ilmoittautumisohjeet yhdistyksille.

Lisätietoja tilaisuuksista saa vastaava järjestöasiantuntija Mirva Kiiveriltä, mirva.kiiveri@invalidiliitto.fi, p. 044 765 0658  tai sääntötyöryhmän puheenjohtaja Anni Täckmanilta, anni.tackman@invalidiliitto.fi, p. 040 595 4742. Käytännön järjestelyistä saa tietoa oman alueen järjestöasiantuntijalta.

Uusi esite liiton toiminnasta

Uusi esite Invalidiliiton toiminnasta on julkaistu. Esite löytyy sähköisenä liiton verkkosivuilta, josta sen voi myös tulostaa yhdistyksen käyttöön. Painettuja esitteitä voi tilata Invalidiliitosta Tarja Lukjanovilta, tarja.lukjanov@invalidiliitto.fi tai p. 044 765 0668.

Invalidiliiton turvallisen tilan periaatteet

Turvallisen tilan periaatteilla ja toimintatavoilla haluamme Invalidiliitossa luoda tilan, jossa kaikki omalla toiminnallaan rakentavat yhdenvertaista, kunnioittavaa ja avointa ilmapiiriä ja keskustelua.

Yhdistys voi ottaa ne myös omaan käyttöönsä tai muokata niitä itselleen sopiviksi.
Löydät turvallisen tilan periaatteet täältä.

Invalidiliitto ei valvo paikallisyhdistysten jäsenyyksien määrää

Jatkossa liitto ei enää teknisesti rajoita eikä valvo sitä, kuinka moneen jäsenyhdistykseen henkilö kuuluu.   Jos jäsenyhdistyksen säännöissä edellytetään, että henkilö voi kuulua vain yhteen paikalliseen jäsenyhdistykseen, asian valvominen kuuluu yhdistykselle itselleen. Asian voi selvittää kysymältä jäseneltä, kuuluuko hän johonkin toiseen Invalidiliiton paikalliseen jäsenyhdistykseen. Asiasta tehtiin liittovaltuustoaloite ja asia on käsitelty kesäkuussa 2022 liittovaltuuston kokouksessa.