Useita taskukelloja. Kuvituskuva.
Tälle sivulle kootaan ajankohtaisia asioita yhdistyksen hallituksen jäsenille.

Poikkeamislakia jatkettu 30.6.2022 saakka

Laki mahdollistaa, että yhdistyksen hallituksen päätöksellä yhdistysten kokouksiin voidaan osallistua etäyhteyksin tai asiamiehen välityksellä niissäkin yhdistyksissä, joissa se ei olisi yhdistyslain ja yhdistysten sääntöjen perusteella muuten mahdollista. Lain mukaan yhdistyksen hallitus voi myös päättää, että yhdistyksen kokoukseen osallistumisen edellytyksenä on ilmoittautuminen yhdistyksen kokoukseen viimeistään tiettynä päivänä, joka voi olla aikaisintaan kaksi viikkoa ennen kokousta.

Yhdistyslaista ja säännöistä poiketen hallituksen päätöksellä voidaan sallia, että asiamies voi edustaa yhtä tai useampaa jäsentä yhdistyksen kokouksessa. Yhdistyksen kokouksessa järjestettävässä äänestyksessä saman asiamiehen edustamien jäsenten yhteenlaskettu äänimäärä voi olla enintään kymmenesosa kokouksessa edustettujen jäsenten yhteenlasketusta äänimäärästä, jollei säännöissä sallita suurempaa ääniosuutta.

Eduskunnan päätöksen poikkeamislain jatkosta löydät täältä.

Poikkeamislain löydät täältä.

Vuoden 2021 STEA:n jäsenjärjestöavustuksen selvitys

Yhdistykset, jotka saivat STEA:n jäsenjärjestöavustusta vuodelle 2021, tulee tehdä jäsenjärjestöavustuksesta selvitys 15.12.2021 mennessä.

Viime vuodesta lähtien selvityksen liitteenä on toimitettava hankekohtainen tuloslaskelma yhdistyksen kirjanpidosta tai yhdistyksen tuloslaskelma, johon on merkitty hankkeelle kuuluvat kulut. Jos yhdistyksen kirjanpito ei ole valmis eikä koko yhdistyksen tuloslaskelma käytössä 15.12., voitte myös lähettää erillisen laskelman toteutuneista kuluista. Mallin saa tarvittaessa liitosta.

Jäsenjärjestöavustuksen selvitys tehdään sähköistä lomaketta käyttäen 15.12.2021 mennessä, linkki lomakkeeseen tässä.

Lisätietoa Mirva Kiiveri, mirva.kiiveri@invalidiliitto.fi, 044 765 0658.

Vuoden 2020 STEA:n jäsenjärjestöavustuksen selvitys (siirretty vuodelle 2021)

Yhdistykset, jotka saivat STEA:n jäsenjärjestöavustuksen vuodelle 2020, mutta siirsivät koronan vuoksi käytön vuodelle 2021, tulee tehdä selvitys 15.12.2021 mennessä.

Viime vuodesta lähtien selvityksen liitteenä on toimitettava hankekohtainen tuloslaskelma yhdistyksen kirjanpidosta tai yhdistyksen tuloslaskelma, johon on merkitty hankkeelle kuuluvat kulut. Jos yhdistyksen kirjanpito ei ole valmis eikä koko yhdistyksen tuloslaskelma käytössä 15.12., voitte myös lähettää erillisen laskelman toteutuneista kuluista. Mallin saa tarvittaessa Invalidiliitosta.

Lisätietoa Mirva Kiiveri, mirva.kiiveri@invalidiliitto.fi, 044 765 0658.

Liittovaalien ehdokaslistat julkaistu

Löydät ehdokaslistat täältä.

Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkistä  esite

Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkki on osoitus halusta kehittää toimitilojen, palvelun ja tuotteiden esteettömyyttä ja saavutettavuutta. YPK-merkki on kehitetty yksityisen ja julkisen sektorin toimijoiden yhdenvertaisuuden edistämisen työvälineeksi. Merkin käyttöönotto on helppoa ja sähköiset ohjeet on koottu kotisivuillemme.

YPK-merkistä on nyt myös tulostettava yleisesite (A4), jonka voit tulostaa organisaatioille jaettavaksi tästä.

Koronainfoa yhdistyksille

Invalidiliitto suosittelee yhdistyksiä noudattamaan alueellista harkintaa, varovaisuutta ja viranomaisten ohjeita tapahtumien järjestämisen suhteen. Ajantasaisin tieto oman alueen koronatilanteesta löytyy oman kunnan, sairaanhoitopiirin ja aluehallintoviraston tiedotteista.
Ohjeita ja linkkejä koronatilanteessa toimimiseen löydät täältä.