21.5.2018
Helppo liikkua -viikon aikana 14.–20.toukokuuta bloggaajat kirjoittivat esteettömyydestä omasta näkökulmastaan.

Miten sujuu liikkuminen kaupungin kaduilla ja ratikassa seniorikansalaiselta, entä pyörätuolilla? Miten kuljetaan lastenvaunujen kanssa, tehdään ruokaostoksia erityislapsen kanssa, entä miten edistetään kaikkien lasten liikkumista? Välillä sukellettiin myös kirjallisuuden maailmaan ja verrattiin Vanki nimeltä Papillon -kirjaa esteettömyyteen sekä katsottiin maailmaa reilun metrin korkeudelta.

Helppo liikkua -viikon aikana meille esittäytyivät seuraavat bloggaajat ja blogit:

Mannerheimin Lastensuojeluliiton nuorisotyön päällikkö Jenni Helenius työskentelee tiimissä, joka kehittää mm. tukioppilastoimintaa, kiusaamisen ehkäisemistä ja mediakasvatusta, tekee verkkonuorisotyötä ja tukee MLL:n yhdistysten nuorisotyötä. Helenius kirjoittaa Helppo liikkua -viikon blogikirjoituksessaan siitä, miten esteettömyys kuuluu kaikille, myös lapsille.

Vanhus Stadissa -blogin kirjoittaja esittelee itsensä toistakymmentä vuotta sitten eläköityneeksi ”terhakaksi” ei-niin nuoreksi mieheksi, joka harrastaa kesämökillä nurkkien kopistelua, sukututkimusta ja monen sortin kirjoittelua. Kirjoittaja toimii myös vertaisopastajana senioreille it-opastusta antavassa Enter ry:ssä. Helppo liikkua -viikon blogikirjoituksessaan hän kirjoittaa seniorikansalaisen näkökulmasta millaista on liikkua niin raitiovaunuissa kuin kaduilla.

Lusikoita kiitos. -blogi on yhdenvertaisuus-tunnustuksella palkittu lifestyle-blogi, jossa sairastaminen tai vammaisuus ei ole piiloon hyssytelty tabu. Blogin takaa löytyy nuori nainen Tampereelta, Anna Giss, joka kulkee ”Batmobilellaan”, pyörätuolilla vaikka missä. Helppo liikkua -viikon blogikirjoituksessaan hän antaa ruusuja ja risuja esteettömyydestä.

Invalidiliiton esteettömyysasiantuntija Ari Kurppa vertaa blogikirjoituksessaan Vanki nimeltä Papillon -kirjaa esteettömyyteen: "Monille omasta kodista on tullut vankila. He ovat nykyajan papilloneja, joille on hankalaa, ellei jopa mahdotonta päästä kodistaan ulos, aivan kuten Papillonin Pirunsaarelta.”

Noora Shingler on helsinkiläinen toimittaja/tuottaja, joka kirjoittaa eettisiin, ekologisiin ja terveysteemoihin liittyvistä aiheista suositussa Kemikaalicocktail-mediassaan. Shinglerillä on 3- ja 7-vuotiaat lapset. Helppo liikkua -viikon blogikirjoituksessaan hän kirjoittaa lastenvaunujen kanssa liikkumisesta: ”Esteettömyys kuuluu kaikille ja etenkin julkisen liikenteen ja asumisen osalta se on ihmisoikeus.”

Sanna Pesola pitää Esteetön ja kaunis koti -blogia. Blogin ideana on todistaa, että esteettömyys ja esteettisyys voivat kulkea käsi kädessä ja muuttaa sitä kautta asenteita esteettömyyttä kohtaan. Helppo liikkua -viikon blogikirjoituksessaan hän kirjoittaa siitä, miten perheen ruokaostoksilla ei ole aina helppoa, kun mukana on 2-v taapero ja 6-v erityislapsi. Voisivatko kauppiaat yhdessä erilaisten asiakkaiden kanssa ideoida parempaa ostosympäristöä?

Invalidiliiton Harvinaiset-yksikön suunnittelija Jenni Kuusela kertoo blogikirjoituksessaan millaista on elää maailmassa, kun pituutta on vain reilu metri: "Esteettömyys on paljon muutakin kuin rakennettu ympäristö, se on ennen kaikkea oikeanlaista asennetta ja halua tarjota esimerkiksi hyvää palvelua kaikille."

Vietimme Helppo liikkua -viikkoa tänä keväänä Invalidiliiton juhlavuoden merkeissä, sillä juhlavuoden teemana on esteettömyys ja yhdenvertaisuus. "Esteettömyys kuuluu kaikille" -teemaa toimme esille Helppo liikkua -viikolla 14.–20.toukokuuta ja Esteettömyyspäivänä 17. toukokuuta.