8.2.2018
Koko vuoden haastavimmat kelit vallitsevat juuri nyt Suomessa. Hankaluuksia aiheuttavat katukäytäville jäätyvä sulanut lumi, aurauksen tuloksena syntyvät lumivallit ja petollisen jään päälle satava lumi. Liukastumisvammojen ruuhkahuiput näkyvät sairaaloissa.

Tilanne vaikeutuu entisestään, jos kävelijä tarvitsee liikkumiseensa apuvälinettä, kuten rollaattoria tai pyörätuolia. Liian usein talvi tarkoittaa heille sitä, että kotoa ei pääse tai ei uskalla lähteä pois.

Invalidiliitto haluaa muistuttaa Pääkallokelit-kampanjassaan hyvän talvikunnossapidon tärkeydestä. Toimiva talvikunnossapito on avainasemassa liukastumistapaturmien ehkäisyssä. Liukastumistapaturmista aiheutuneet kustannukset ovat moninkertaiset verrattuna katujen kunnossapidon kustannuksiin. Kävelyreittien ja pihojen kunnossapito, liukkaudentorjunta sekä valaistus maksavat siis nopeasti itsensä takaisin terveysmenojen säästöinä.

Kenen vastuulla sitten talvikunnossapito on? Tontinomistajan kuuluu poistaa lumi ja jää tontin kohdalla olevalta jalkakäytävältä sekä myös hiekoittaa tarvittaessa jalkakäytävä. Kunta taas vastaa ajoratojen, pyöräteiden ja yhdistettyjen jalankulku- ja pyöräteiden talvikunnossapidosta.

Ilmianna Suomen liukkain kylä

Jos koti- tai työpaikkakuntasi talvikunnossapidossa on puutteita, ota kuva paikasta, jossa olit liukastua pahasti. Jaa kuva haluamassasi sosiaalisen median kanavassa (Instagram, Facebook tai Twitter) ja lisää mukaan tunnisteiksi paikan nimi, #pääkallokelit #loppuliukastumisille @invalidiliitto @pistesarjat.

Kaikkien kisaan osallistuneiden kesken arvotaan Icebug-nastakengät. Lisäksi Pistesarjat Oy, joka on Invalidiliiton yhteistyökumppani Pääkallokelit-kampanjassa, lahjoittaa sulanapitokaapelit Suomen liukkaimman kylän rakenteilla olevaan julkiseen kohteeseen. Kilpailuaika on 31.3.2018 saakka.

Lue lisää: www.pääkallokelit.fi

Lisätietoja: Esteettömyysasiantuntija Ari Kurppa, Invalidiliitto, 050 430 7268, ari.kurppa@invalidiliitto.fi