kuvassa Suomen lippu ja YK:n lippu vierekkäin
24.10.2018
YK:n päivää vietetään tänään 24. lokakuuta. Päivän kunniaksi Invalidiliitto nostaa esille YK:n vammaissopimuksen.

Invalidiliiton kotisivuilta löytyy tallennettuja webinaareja, joiden aiheena on YK:n vammaissopimus. Webinaareissa kerrotaan muun muassa, miten YK:n vammaissopimus on toteutunut ja mikä sen merkitys on.

Jos katsot webinaareja tietokoneelta, käytä mielellään muita selaimia kuin Googlen Chromea. Jos katsot tallenteita mobiililaitteilla, tarvitset Puffin web browser -selaimen, jonka voit ladata Play-kaupasta ja AppStoresta ilmaiseksi. Klikkaamalla linkkiä pääset tallenteeseen.

Käy tutustumassa webinaareihin täältä >>

YK:n vammaissopimuksen pääperiaatteina ovat yhdenvertaisuus, osallisuus ja esteettömyys. Sopimuksessa korostetaan vammaisten ihmisten arvostusta, yhdenvertaisuutta muiden kanssa ja osallisuutta kaikkeen samaan toimintaan, mitä muutkin ihmiset ympärillämme tekevät. Ihmisoikeudet varmistavat sen, että vammainen ihminen otetaan vakavasti myös sosiaalisessa ympäristössä. Vammaiset ihmiset asetetaan siis samalle viivalle muiden ihmisten kanssa.

YK:n vammaisia ihmisiä koskeva yleissopimus takaa kaikille kuuluvat ja tunnustetut ihmisoikeudet myös 650 miljoonalle vammaiselle henkilölle.

Tutustu myös Invalidiliiton YK:n vammaissopimus käyttöön! -käsikirjaan >>