Pikkuparlamentin ikkunasta heijastuu Eduskuntatalo
20.11.2019
Invalidiliiton Kanta-Hämeen aktiivit sekä maakunnan kansanedustajat tapasivat 19.11. Pikkuparlamentissa.

Alueen järjestöasiantuntija Aapo Rantanen esitteli kansanedustajille mm. Invalidiliiton Sopivaa työtä kaikille -konseptia sekä Liikuntarajoitteiset nuoret Suomessa -selvityksen tuloksia. Paikalla olleita kansanedustajia kiinnosti erityisesti ”käänteinen palkkatuki”, jossa palkkatukea maksettaisiin vammaiselle yrittäjälle. Kansanedustaja Tarja Filatov antoi mallista hyvää palautetta, jota Rantanen lupasi viedä eteenpäin konseptin parissa työskenteleville.

Tilaisuudessa aktiivit ottivat esiin myös tulevien sote-keskusten saavutettavuuden sekä vammaisneuvostojen roolin Kanta-Hämeessä.

Kanta-Häneen kansanedustajia kuulemassa käänteisestä palkkatuesta.

– Maakunnallinen vammaisneuvosto jäi Kanta-Hämeessä pystyttämättä edellisessä sote-uudistuksessa, vaikka tahtoa ja tarvetta sille kyllä olisi ollut mm. sote-valmistelun työparina, Rantanen kertoi.

Kansanedustaja Timo Heinonen, joka toimii myös Kanta-Hämeen maakuntavaltuuston puheenjohtajana, lupasi selvittää maakuntaliiton roolia mahdollisena maakunnallisen vammaisneuvoston ”kotipesänä”.

Kansanedustajien tapaamisia on järjestetty ja tullaan järjestämään myös muilla Invalidiliiton alueilla. Paikalla pistäytyneen kansanedustaja Sanni Grahn-Laasosen mielestä tällaisille tilaisuuksille ja yhteistyölle on tarvetta, jotta vammaisten ihmisten ja järjestöjen ääni saadaan kuuluviin.

– Toivottavasti ensi kerralla saadaan koolle edustajat kaikista Kanta-Hämeen eduskuntapuolueista, hän toivoi.

Lisätietoa Sopivaa työta kaikille -konseptista ja käänteisestä palkkatuesta >>