31.7.2018
Invalidiliiton helteinen SuomiAreena-viikko käynnistyi tiistaiaamuna 17. heinäkuuta, kun Invalidiliitto järjesti yhteistyössä Canonin, Hanselin, Ilmarisen ja Veikkauksen kanssa sidosryhmätilaisuuden yritysten, valtionhallinnon ja kansalaisjärjestöjen toimijoille.
SuomiAreenassa 2018 liiton esteettömyystilaisuus

Veikkaus Oy:n varatoimitusjohtaja Velipekka Nummikoski, Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen, Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä, Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson, Veikkaus Oy:n sidosryhmäpäällikkö Olli Joensuu ja Marttaliiton kansalaistoiminnan johtaja Reija Salovaara. Kuva: Pertti Laajalahti

Tilaisuuden teemana oli esteettömyys ja se, millaisia toimenpiteitä eri sektoreilla on tehtävissä esteettömän Suomen hyväksi. Tilaisuudessa julkaistiin esteettömyystyökalu, jonka avulla jokainen voi arvioida, kuinka hyvin asiat toteutuvat omassa toiminnassa ja missä pitäisi vielä parantaa. Työkalun tarkoitus on herättää yritykset huomaamaan, miten ne voisivat palvella asiakkaitaan paremmin.

– Näkemyksemme mukaan esteettömyys ja saavutettavuus tulisi kirjata ohjenuoraksi yritysten ja yhdistysten strategisiin asiakirjoihin, Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen sanoo.

Tilaisuus kiinnosti osallistujia ja herätti innostunutta keskustelua. Esteettömyyden esille nostaminen ja arviointityökalu koettiin tärkeäksi.
Esteettömyystyökalussa esteettömyys- ja saavutettavuustieto on koottu yhteen, jolloin yritykset näkevät helposti, mistä asiassa on kysymys. Työkalu on konkreettinen ja sen avulla voi lähteä selvittämään oman yrityksen tilannetta.

Jokaisella on oikeus työhön ja osallisuuteen

”Napakymppi! Osatyökykyiset mahtavana mahdollisuutena”-keskustelutilaisuus SuomiAreenassa

Tilaisuudessa keskustelivat Suomen Yrittäjät ry:n toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Tapaturma- ja sairausinvalidien liiton toiminnanjohtaja Sari Laiho, Ylen uutistoimittaja Marjukka Havumäki (tilaisuuden juontaja), ammattiopisto Luovin johtaja Hannu Koivula, Myö Hostelin toimitusjohtaja Jenny Närhinen, kouluttaja, psykoterapeutti Riitta Malkamäki ja presidentti Tarja Halonen.

”Napakymppi! Osatyökykyiset mahtavana mahdollisuutena”-keskustelutilaisuus osatyökykyisten ihmisten työllistymisen haasteista pidettiin Porin kaupungintalon pihalla torstaina 19. heinäkuuta. Osatyökykyisiä voivat olla esimerkiksi vammaiset ihmiset tai pitkäaikaissairaat. Samaan aikaan on hyvä muistaa, että esimerkiksi kaikki vammaiset ihmiset eivät ole osatyökykyisiä. Kyse on toimintakyvystä ja sopivan työn löytämisestä.

Invalidiliiton kumppaneina keskustelutilaisuutta järjestämässä olivat Hengitysliitto, Tapaturma- ja sairausinvalidien liitto sekä SATAOSAA – Satakunnan mallit työllistymiseen ja osallisuuteen -maakuntakokeilu.

Presidentti Tarja Halonen pohti, että kuka meistä on täysin työkykyinen ja kuka taas osatyökyinen.

– Ihmisillä pitää olla hurjia työelämähaaveita ja toisaalta realismia sen suhteen miten toiveet toteutuvat. Yritykset puolestaan investoivat erinomaisella tavalla itseensä huomaamalla, että erilaisuus on voimavara.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen rohkaisi työnantajia palkkaamaan nykyistä enemmän osatyökykyisiä. Heidän työllistämiseen on tarjolla tukea, mutta erilaisista tukimuodoista tiedetään vielä aivan liian vähän.

– Osatyökykyisen euron pitää olla oikeasti euro. Sairaus tai vamma ei ole peruste pienempään palkkaan, Pentikäinen totesi.

Pentikäinen muistutti, että myös yrittäjyys on vaihtoehto osatyökykyisen työelämäpolulla. Suomen Yrittäjät on mukana Invalidiliiton hallinnoimassa Yritystä!-hankkeessa, joka edistää vammaisten ihmisten yrittäjyyttä.

Vammaisilla ihmisillä on oikeus olla yhdenvertaisesti mukana työelämässä. Esteitä, jotka ovat heidän työllistymisensä tiellä, on määrätietoisesti poistettava. Tätä edellyttää myös YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista. Niin työntekijöiden kuin työnantajien asenteiden pitää muuttua, ja tietoa kohtuullisista mukautuksista, tukimuodoista ja palkkauksesta pitää lisätä.

– Keskustelun henki oli kaiken kaikkiaan rakentava. Puhujat jakoivat näkemyksen siitä, että on tärkeää niin inhimillisesti katsoen kuin kansantaloudellisestikin, että sopiva työ ja motivoitunut tekijä kohtaavat, Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson sanoo.

”Napakymppi! Osatyökykyiset mahtavana mahdollisuutena” -tilaisuus on katsottavissa Katsomossa.

Osatyökykyisyys-teema pysyi otsikoissa SuomiAreenan jälkeenkin, kun Helsingin Sanomien mielipidepalstalla keskusteltiin siitä, miten vammaisuus ei automaattisesti tarkoita osatyökykyisyyttä ja että työelämän tarjoama osallisuus on vammaisille ihmisille ihan yhtä lailla tärkeää kuin muillekin kansalaisille.

Näkyvyyttä ja uusia kontakteja

SuomiAreenassa 2018 keskustelemassa Invalidiliiton Laura Andersson, presidentti Tarja Halonen ja Invalidliiton Petri Pohjonen ja hänen vaimonsa Taru Pohjonen

Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson, presidentti Tarja Halonen, Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen ja vaimonsa Taru Pohjonen. Kuva: Maiju Junko

Invalidiliiton SuomiAreenaan osallistumisen taustalla on halu vahvistaa sidosryhmäverkostoja, linkittää vammaispoliittisia teemoja yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä rakentaa uusia yhteistyötapoja ja -kumppanuuksia. Tänä kesänä nostettiin esille myös osatyökykyisten työllisyystilannetta, kutsuttiin järjestöjä ja yrityksiä esteettömyysverkostoon sekä esiteltiin uusi esteettömyystyökalu.

SuomiAreena on niin täynnä monia eri teemoja ja jatkuvaa puhetta, että yksittäiset aiheet tuntuvat katoavan valtavan tapahtuman uumeniin. Viikon aikana Invalidiliitto sai kuitenkin hyvää näkyvyyttä, vahvisti vanhoja kontakteja ja löysi myös uusia yhteistyömahdollisuuksia.