Lähetti toimittaa pakettia asiakkaalle. Takana näkyy pakettiauto.
18.5.2021
Korona-aikana ruuan ja tavaroiden kotiinkuljetus on lisääntynyt. Monet ravintolat ovat listautuneet kotiinkuljetuspalveluihin kiristyneiden aukiolorajoitusten vuoksi, mikä on toisaalta parantanut kotiin tilattavien palveluiden tarjontaa. Tämä on yhdenvertaisen palvelun näkökulmasta hyvä asia, mutta kuljettajien ajo- ja pysäköintikäyttäytymisessä olisi vielä toivomisen varaa.

Moni liikkumisrajoitteinen henkilö on hyötynyt monipuolistuneesta palvelutarjonnasta, joka toimitetaan kotiovelle saakka. Ruokalähetit toimittavat lähiravintoloiden lounaat ja illalliset lämpimänä kotiosoitteeseen. Vaatteita ja kodintarvikkeita saa tilattua verkosta muutaman päivän toimitusajalla poistumatta kotoa.

Lisääntynyt kotiinkuljetus on kaikessa myönteisyydessään synnyttänyt myös uuden ilmiön, joka muodostaa selkeän turvallisuusongelman.

Sisäpihoilla seikkailevat ja pelastusteille parkkeeraavat lähetit ovat turvallisuusriski

Kuljettajien ajosuunnitelma on usein tiukaksi määritelty, ja asiakkaat odottavat saavansa tilatut tuotteet sovittuna ajankohtana. Etenkin uusilla asuinalueilla kuljettaja saattaa etsiä oikeaa osoitetta pitkäänkin, joten oven eteen parkkeeraaminen houkuttelee. Väärin pysäköity ajoneuvo saattaa kuitenkin väliaikaisesti tukkia kulkureitin lastenvaunuilta tai liikkumisen apuvälineitä käyttäviltä henkilöiltä.

Sisäänkäynnin läheisyyteen sijoitettuja, esteettömiä autopaikkoja käytetään usein lyhytaikaiseen pysäköintiin ilman lupaa. Nämä liikkumisesteisen henkilön autopaikat on tarkoitettu vain ja ainoastaan pysäköintiluvan saaneille henkilöille.

Kerrostalojen sisäpihalle ajaminen on selkeä turvallisuusriksi, mikä on yleensä aina kyltein kielletty ja tarkoitettu vain pelastusajoneuvojen käyttöön. Vaarassa ovat pihalla leikkivät lapset, lemmikit ja eri tavoin liikkuvat ihmiset, jotka eivät välttämättä pysty reagoimaan nopeasti pihaan kaartavaan ajoneuvoon.

Invalidiliitto suosittaa, että kotiinkuljetuspalveluita tarjoavat yritykset ohjeistaisivat kuljettajia esteettömästä pysäköinnistä ja turvallisesta ajotavasta piha-alueilla.

Invalidiliiton vuosittaista Helppo liikkua -viikkoa vietetään 17. -23.5.2021 ja kampanjan teemana on esteetön pysäköinti ja esteettömien pysäköintipaikkojen luvanvarainen käyttö.