22.11.2017
Invalidiliitto haluaa nostaa esille vammaisten ihmisten taloudellisen ja sosiaalisen eriarvoisuuden kansainvälisenä vammaisten päivänä 3. joulukuuta.

Monen vammaisen ihmisen taloudellinen asema on huono. Terveysongelmat ja huonot mahdollisuudet päästä työelämään lisäävät taloudellista eriarvoisuutta. Tilannetta kiristävät perusturvan indeksijäädytykset, lääkekorvausten leikkaukset ja asumiskulujen – erityisesti vuokrien ja sähkön hinnan – nousu. Monen vammaisen ihmisen ainoa tulonlähde on työkyvyttömyyseläke.

– Perusturvan indeksijäädytykset pitää purkaa. Ne heikentävät entisestään perusturvan varassa elävien vammaisten ihmisten asemaa, joiden tilannetta mahdolliset veronkevennykset eivät auta, Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson sanoo.

Terveydenhuollon maksuja korotettiin vuonna 2016 kerralla 30 prosenttia, vaikka lain mukaan maksujen tulisi seurata elinkustannusindeksin kehitystä.

Yhteiskuntaan osallistuminen mahdolliseksi

Taloudellinen eriarvoisuus johtaa sosiaaliseen eriarvoisuuteen. Vähävaraisten vammaisten ihmisten sosiaalinen elämä kutistuu olemattomiin ja yksinäisyys lisääntyy, jos ei pysty käyttämään edullista julkista liikennettä.

– Myös yhteiskunnan esteettömyyttä ja saavutettavuutta tulee edistää laajasti, jotta osallistuminen vähilläkin varoilla on mahdollista. Vammainen ihminen joutuu myös liian usein taistelemaan palveluistaan, joilla pärjäisi arjessa. Tähän palvelujen ”torppaamiseen” on saatava muutos, Andersson sanoo.

Työelämään pääsyn parantaminen lisäisi osallisuutta ja taloudellista yhdenvertaisuutta.

– Vammaisuus ei läheskään aina tarkoita täyttä työkyvyttömyyttä. Työelämässä tulisi hyödyntää osatyökykyisten ihmisten osaamista paljon nykyistä paremmin.

Osallistu toimeentulohaasteeseen 27.11.–3.12. välisenä aikana

Kuva
Kansainvälinen vammaisten päivä

Liian monen vammaisen ihmisen kuukausitulot hipovat köyhyysrajaa. Asumis- ja muiden peruskulujen jälkeen käteen jää usein vain 50 euroa viikossa. Silloin voi joutua valitsemaan, ostaako lääkkeitä vai ruokaa. Maksaako puhelinlaskun vai käyttääkö rahat taksimatkaan, jotta pääsee kauppaan? Entä jos tulee jokin yllättävä meno: joutuu sairaalaan tai jääkaappi hajoaa? Miten valita?

Invalidiliitto haastaa jokaisen suomalaisen tulemaan toimeen viikon ajan samalla rahasummalla kuin kaikkein vähävaraisimmat vammaiset ihmiset eli 50 eurolla.

Kokemuksia voi jakaa sosiaalisessa mediassa ja kertoa mitä arkipäiväistä asiaa ilman ei tule toimeen ja miksi ei. Muista hashtagit #tullaantoimeen #vaikeavalinta. Toimeentulohaasteeseen voi osallistua 27.11.–3.12. välisenä aikana. Lisätietoa kampanjan kotisivuilta >>

Lisätietoa: Laura Andersson, Invalidiliitto, yhteiskuntasuhdejohtaja, laura.andersson@invalidiliitto.fi, 040 751 7225