Kuntavaalit 13.6.2021.
7.6.2021
Invalidiliiton järjestöasiantuntijat nostavat esiin mielipidekirjoituksissaan vammaisten ihmisten palvelut kunnissa. Kuntavaalien jälkeen kuntien valtuustoihin valitut ihmiset hoitavat yhdessä kunnassa asuvien ihmisten asioita: sitä että palvelut toimivat ihan jokaiselle.

Joskus kuulee sanottavan, että kuntapolitiikka ei ole kiinnostavaa. Kaikki eivät miellä sitä tärkeäksi. Kuntapolitiikka on kuitenkin yksinkertaisimmillaan sitä, että kuntien valtuustoihin valitut ihmiset hoitavat yhdessä kunnassa asuvien ihmisten asioita: sitä että palvelut toimivat ihan jokaiselle. Ja se vasta tärkeää onkin.

Tulevissa kuntavaaleissa Invalidiliitto kiinnittää erityistä huomiota vammaisten ihmisten palveluihin. Vammaisten ihmisten kohdalla kyse ei ole vain vammaispalveluista, vaan ihan kaikista palveluista. Hekin ovat äitejä, isiä ja isovanhempia, lapsia ja nuoria. Perheellisiä, yksin eläviä. He käyvät kirjastossa, hammaslääkärissä, teatterissa ja uimahallissa. Ovat asukkaita siinä missä muutkin kuntalaiset.

Vammaiset ihmiset on huomioitava yhdenvertaisesti palvelunkäyttäjinä. Kunta, joka huomioi kaikkien kuntalaisten yksilölliset tarpeet, on hyvä paikka elää.

Invalidiliitto haastaa kuntavaaliehdokkaita aidosti kuuntelemaan vammaisia ihmisiä ja kysymään heiltä, mitkä palvelut ovat heille tärkeitä. Kuntavaaliehdokkaat ovat isojen asioiden äärellä: jos heidät valitaan valtuustoon, he päättävät myös vammaisten ihmisten tarvitsemista palveluista tulevaisuudessa ja siitä että palvelut toimivat. Samalla he vaikuttavat siihen, millaiset mahdollisuudet vammaisilla ihmisillä on osallistua yhdenvertaisesti kaikkeen siihen, mitä yhteiskunnassa tapahtuu.

Invalidiliitto haastaa äänestäjät kysymään ehdokkailta, mitä nämä aikovat tehdä sen eteen, että kunta olisi kaikille, myös vammaisille ihmisille, hyvä paikka elää.

Mielipidekirjoitus on julkaistu ainakin seuraavissa lehdissä: Karjalainen, Kymen Sanomat, Kouvolan Sanomat, Lapin Kansa, Kaleva, Ilkka-Pohjalainen, Lempäälän Sanomat, Suur-Keuruu, Keskipohjanmaa ja Sompio-lehti.

Myös Turun Sanomissa julkaistiin mielipidekirjoitus: Kunnanvaltuutettujen ja vammaisneuvostojen välisen yhteistyön on oltava aitoa.