Etiopialainen mies liikkumassa pyörätuolilla aukiolla Addis Abebassa.
25.4.2023
Invalidiliitto on mukana Maailma kylässä -festivaaleilla 27.–28.5. Helsingin Suvilahdessa. Järjestämme yhdessä Vammaiskumppanuuden kanssa puheohjelman ”Haluamme osallistua – We Want to participate”. Invalidiliitolla on myös oma osasto festivaalin Kattilahallissa, jossa esittelemme kehitysyhteistyötämme ja hankkeitamme Sambiassa ja Etiopiassa. Festivaaleille on vapaa pääsy. Lämpimästi tervetuloa!

Aika: la 27.5. klo 13.30–14.00

Paikka: Helsingin Suvilahden Maailma kylässä -festivaalialue, Puhelava & Online

Vammaisille henkilöille ympäristön esteettömyys on ihmisoikeus ja edellytys yhdenvertaisuudelle sekä mahdollisuuksille osallistumiseen. Todellisuudessa esteettömyydessä on vielä paljon parannettavaa. Yhdenvertaisuuden ja vammaisten henkilöiden oikeuksien asiantuntija Mina Mojtahedin moderoimassa keskustelussa etiopialaiset vammaisaktivistit Yosef Fekadu ja Mekdelawit Tesfaye, Invalidiliiton esteettömyysasiantuntija Johanna Hätönen ja näkövammaisuuden kokemusasiantuntija Susanna Halme keskustelevat esteettömyydestä sekä sen merkityksestä oman henkilökohtaisen tarinansa ja kokemustensa kautta.

Miten esteettömyys on otettu huomioon eri puolilla maailmaa? Mikä on tilanne esimerkiksi Etiopiassa tai meillä Suomessa? Mikä on tärkeää liikuntavammaisille ihmisille, entäpä näkövammaisille henkilöille?

Ohjelma on englanniksi ja se tulkataan viittomakielelle. Ohjelmaa voi seurata festivaalin Puhelavalla tai verkkosivujen Online-ohjelmassa. Ohjelman tiedot festivaalin verkkosivulla: https://maailmakylassa.fi/ohjelma/haluamme-osallistua/

Yosef Fekadu ja Mekdelawit Tesfaye työskentelevät Invalidiliiton kumppanijärjestössä DDI:ssä Addis Abebassa Etiopiassa. He ovat vierailemassa Suomessa toukokuussa.  Yhdessä DDI:n kanssa Invalidiliitto toteuttaa kehitysyhteistyöhanketta, jonka teemana on rakennetun ympäristön esteettömyyden edistäminen.

Invalidiliitolla on myös oma osasto festivaalin Kattilahallissa, jossa esittelemme kehitysyhteistyötämme ja hankkeitamme Sambiassa ja Etiopiassa. Hankkeemme ovat osa Vammaiskumppanuusohjelmaa. Osastolla on mahdollisuus osallistua kilpailuun ja voittaa palkinto.