kuvassa Suomen lippu ja YK:n lippu vierekkäin
15.8.2019
Eri vammaisjärjestöjen edustajista koostuva Vammaisfoorumin työryhmä valmistelee YK:n vammaissopimuksen rinnakkaisraporttia siitä, miten vammaisyleissopimuksen oikeudet toteutuvat Suomessa käytännössä vammaisten ihmisten elämässä. Vuonna 2018 Vammaisfoorumi teki laajan kyselyn vammaisille ihmisille koko vammaisyleissopimuksesta. Näiden tulosten perusteella on tarkoitus antaa YK:n vammaisten oikeuksien komitealle totuudenmukainen kuva vammaisten ihmisten elämästä Suomessa. Kyselyn tulokset julkaistaan iltapäiväseminaarissa 4.9.2019.

Seminaari on täynnä, mutta tilaisuutta voi seurata suorana verkossa, osoitteessa: https://livestream.com/Infocrea-fi/YK-vammaisyleissopimus

YK:n vammaisyleissopimus -teemaraportit löytyvät Vammaisfoorumin nettisivuilta >>

Aika: keskiviikko 4.9. klo 12.30–17
Paikka:  Juhlasali, G18, Yrjönkatu 18, 00120 Helsinki

Ohjelma

klo 12.30–12.40 Alkusanat: Elias Vartio, CRPD-työryhmän ja vammaisfoorumin hallituksen jäsen

klo 12.40–12.45 Tervehdys: kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Noora Koponen

klo 12.45 Teematyöryhmien raportit:

• Palvelut
  • Vammaiset lapset ja lapsiperheet
  • Työelämä ja köyhyys

klo 14 Kahvitauko

klo 14.30 Teematyöryhmien raportit:

• Esteettömyys ja saavutettavuus
  • Vammaisten naisten asema
  • Vihapuhe, syrjintä ja ableismi

klo 15.50 Keskustelupaneeli*

moderaattori: Tuomas Tuure, kehityskoordinaattori, Kynnys ry
keskustelijat: Kirsi Pimiä, yhdenvertaisuusvaltuutettu, Amu Urhonen, Vammaisfoorumin hallituksen jäsen, Pauli Rautiainen, Tampereen yliopiston julkisoikeuden apulaisprofessori ja Markku Jokinen, Kuurojen liiton toiminnanjohtaja.

klo 16.35–17.00 Loppusanat: Elias Vartio. Mitä seuraavaksi? Keskustelua ja kysymyksiä.

Juhlasalissa on induktiosilmukka. Talossa on hissi ja pyörätuolilla pääsee pihasisäänkäynnin kautta.
*Muutokset mahdollisia.

Ohjelma (pdf)

Vammaisfoorumi on vuonna 1999 perustettu 30 valtakunnallisen vammaisjärjestön yhteistyöjärjestö. Vammaisfoorumi edustaa Suomen vammaisjärjestöjä kansallisessa ja kansainvälisessä yhteistyössä, erityisesti Euroopan vammaisfoorumissa. Foorumin kotimainen vaikuttamistoiminta keskittyy vammaisten yhdenvertaisen osallistumisen turvaamiseen.