Näin tilaat taksin 1.7.2018 alkaen

Jos sinulla on oikeus Kelan korvaamaan taksimatkaan, tilaa taksi alueellisesta tilausnumerosta. Saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun. Jos tilaat taksin muulla tavoin, Kela ei korvaa matkaasi.
  1. Tilaa matka edeltävänä päivänä viimeistään klo 14.00. Tilaa matka alueellisesta numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti tai olet unohtanut tilata taksin edellisenä päivänä. Voit tilata samalla kertaa kaikki tiedossasi olevat matkat seuraavan 14 vuorokauden ajalle.
  2. Puhelun yhteydessä saat tiedon, mihin aikaan auto noutaa sinut. Samassa kuljetuksessa voi olla myös muita matkustajia, mikä saattaa vaikuttaa matkustusaikoihin. Lue lisää matkojen yhdistelystä.
  3. Jos taksi ei saavu sovittuna aikana, soita uudelleen alueelliseen tilausnumeroon.
  4. Jos tilaamasi matkaan tulee muutoksia tai se peruuntuu, ilmoita siitä viipymättä alueelliseen tilausnumeroon.
  5. Muista näyttää autoilijalle Kela-korttisi ennen matkan alkamista.

Kelan sivuilta voit katsoa, kenellä on oikeus Kelan korvaamaan taksimatkaan. 

Vakiotaksiasiakkaat

Jos sinulla on oikeus käyttää vakiotaksia, tilaa matka suoraan taksiyrittäjältä. Kelan sivuilta selviää, kenellä on oikeus käyttää vakiotaksia.

Jos käyttämäsi kuljettaja ei aja Kelan korvaamia taksimatkoja 1.7 jälkeen, ole yhteydessä oman alueesi tilauskeskukseen selvittääksesi, miten saat vakiotaksin käyttöösi.

Alueelliset tilausnumerot

Alueelliset tilausnumerot löydät Kelan sivuilta. Jos et tiedä, mihin alueeseen kuntasi kuuluu, voit tarkistaa sen Kelan sivuilta löytyvästä kuntalistasta (pdf).

Kun tilaat taksin, sinulta kysytään seuraavia matkan järjestämiseen liittyviä tietoja:

  • peruste taksin käytölle (terveydentila tai puutteelliset liikenneolosuhteet)
  • nimi ja henkilötunnus
  • osoite, josta auto noutaa sinut
  • matkan määränpää (esim. sairaala)
  • kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
  • mahdolliset apuvälineet ja apteekissa käynti
  • mahdollinen saattaja
  • puhelinnumero, josta sinut tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.

Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton.

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata matkan tekstiviestillä. Asiakkaan tiedot pitää ensimmäisellä tilauskerralla kuitenkin ilmoittaa puhelimitse. Samalla saat lisäohjeet siitä, miten tilaat matkan jatkossa tekstiviestillä.

Tarkista, vaihtuuko palveluntuottajasi

1.7. osa taksimatkoja järjestävistä palveluntuottajista vaihtuu. Jotta voit jatkaa jo käyttöön otettua tekstiviestipalvelua, sinun täytyy ensimmäisellä tilauskerralla soittaa alueelliseen tilausnumeroon. Lue lisää Kelan sivuilta >>

Asiakaspalautteet ja kysymykset

Jos haluat antaa palautetta tai sinulla on kysyttävää taksimatkastasi, ota yhteyttä siihen tilausvälityskeskukseen, josta tilaat matkasi.

Lähde: Kelan kotisivut

Jaa sosiaalisessa mediassa