Kuvassa keskellä Oulun Invalidien yhdistyksessä toiminnanjohtajana  työskennellyt Pertti Sankilampi
12.10.2018
Pohjois-Pohjanmaan liiton toteuttama perinteinen Hyvinvointifoorumi järjestettiin Limingassa 11:ttä kertaa, tällä kertaa teemalla ”Hyvinvointia on koko elämä".

Tapahtuma oli kerännyt paikalle noin sadan hengen kuulijajoukon, joka koostui pääosin kunta- ja järjestötoimijoista. Esityksissä jaettiin erityisesti kuntien hyviä käytäntöjä hyvinvointiin ja osallisuuteen liittyen.

Hyvänä käytäntönä tapahtumassa tuotiin esille mm. Iin kunnan panostaminen osallisuuden kehittämiseen. Kunnassa on päätetty, että pelkkä kysely eri sidosryhmille hyvinvointikertomusta varten ei ole riittävä. Tarvitaan työpajoja, joissa ryhmät pääsevät sanomaan asiansa ja tulevat paremmin kuulluiksi. Työpajoja varten kunnassa tarvitaan myös lisää resursseja, joita onkin jo järjestetty. Tärkeänä pidetään työpajojen ajoitusta; hyvinvointikertomuksen valmistuminen ja esittäminen tulisi sijoittua ajankohtaan, jolloin ollaan tekemässä päätöksiä seuraavan vuoden talousasioista. Jo nyt on saatu kokemuksia siitä, että työpajojen kautta on oikeasti mahdollista osallistua ja vaikuttaa.

Kokemustoimijoiden puheenvuorot omasta hyvinvoinnista ja osallisuudesta olivat tilaisuuden parasta antia. Kaikki kokemustoimijat korostivat järjestöjen roolia uusimman hoitoon ja kuntoutukseen liittyvän tiedon välittäjänä sekä vertaistuen tarjoajana. Hyvinvointia lisääväksi tekijäksi kokemustoimijat nimesivät myös positiivisen asenteen, jonka avulla ainakin pienempiä karikkoja on helpompi ylittää.

”Tärkeää olla mukana”

Paikan päälle Hyvinvointifoorumiin oli saapunut myös Invalidiliiton entinen liittohallitustoimija sekä Oulun Invalidien yhdistyksessä toiminnanjohtajana aikoinaan pitkään työskennellyt Pertti Sankilampi. Hän oli paikalla Kempeleen kunnan luottamustoimijana, ”Yhteisöllisyys”-valiokunnan puheenjohtajana. Useamman yhdistyksen jäsenenä sekä vapaaehtoistoimijana, Sankilampi katsoi asioita samalla myös järjestönäkökulmasta.

– Näissä tapahtumissa tulee ehdottomasti olla mukana. Ehdottomasti. Ja entistä enempi, Sankilampi toteaa. – Kuntien kanssa tarvitaan yhteistyötä, tekemistä löytyy kyllä kaikille.

Sankilampi painottaa, että kunta voi luoda resursseja kuntalaisille ja järjestöjen toiminnalle, mutta vapaaehtoisia tarvitaan toiminnan toteuttamiseen. Vapaaehtoiset ovat valtava voimavara kunnalle ja heidän merkityksensä ihmisten hyvinvoinnille on tärkeä.

– Meillä Kempeleessäkin on satoja vapaaehtoisia toimijoita eri yhdistyksissä ja seuroissa ja kaikkia tarvitaan.

Ensi vuonna Hyvinvointifoorumi kokoontuu Ylivieskassa. Tämän vuoden foorumin esitykset löytyvät sivulta.