tsemppikaveri teksti ja tiikeri logo
16.1.2017
Invalidiliitto on aloittanut uuden liikuntavammaisia lapsia ja nuoria kannustavan Tsemppikaveri-kampanjan.Tsemppikaverissa urheilijat ja muut tavoitteellista liikuntaa harrastavat henkilöt sekä liikuntavammaiset lapset tsemppaavat toisiaan ja muodostavat Tsemppikaveriparin. Idean esikuva on amerikkalainen www.whoirun4.com,ja Suomessa idean äitinä on 9-vuotiaan lihastautia sairastavan Peppi-tytön äiti Pia Lemmetty.

– Pepillä on ollut jo vuosia juoksijakummi USA:ssa, ja olemme saaneet virtuaalisesti alkaneesta tuttavuudesta uskomattoman paljon iloa ja tsemppiä puolin ja toisin, kertoo Lemmetty.
– Näin Suomessa mahdollisuuden tällaiselle hankkeelle, joka toteutetaan yhteistyössä vammaisten ja vammattomien, liike-elämän ja yhdistysten kanssa – tavoitteena on hyvä mieli sekä rikkoa vammaisuuteen liittyviä ennakkoluuloja.

Tsemppikaveri yhdistää urheilijat ja muut tavoitteellista liikuntaa harrastavat henkilöt sekä liikuntavammaiset lapset ensin sähköisesti: mukaan voi ilmoittautua nettilomakkeella osoitteessa www.tsemppikaveri.fi ja jokaiselle ilmoittautuneelle pyritään löytämään Tsemppikaveri mahdollisimman nopeasti.

Mukaan tsemppaamaan ovat jo ilmoittautuneet mm. HJK, jalkapalloilija Obed Malolo, Sub:in suosikkijuontaja Kristoffer Ignatius, Eva Wahlström, Jokerit ja Sportlink.  Mukaan kutsutaan liikunnasta innostuneita ihmisiä – julkkiksia ja taviksia – ympäri Suomen. Yrityksille tarjotaan näkyvyyttä positiivisessa valossa ja mahdollisuuksia myös tapahtumamarkkinointiin ja yhteistyöhön muiden kumppaneiden kanssa.

– Haluamme Tsemppikaveri-kampanjalla tukea liikuntavammaisia lapsia ja nuoria sekä luoda uudenlaisia mahdollisuuksia kokea onnistumisen hetkiä ja iloa arkeen. Tärkeää on myös purkaa asenteellisia raja-aitoja, Invalidiliiton viestintäjohtaja Sinikka Rantala kertoo.