Mies ja nainen talvivaatteissa kävelevät liukkaalla tiellä koiran kanssa
2.12.2019
Liukkaat kelit voivat yllättää jalankulkijan etenkin alkutalvella, kun jäätyviin tienpintoihin ei ole vielä ehtinyt tottua.

Pysy pystyssä -kampanja herättelee suomalaisia huomioimaan liukastuvat kelit – kiireen välttäminen on isossa roolissa pystyssä pysymisessä. Liukastumistapaturmista aiheutuu vuosittain paljon harmia ja kustannuksia niin yksilöille, työpaikoille kuin yhteiskunnallekin.

Alkutalvella kannattaa herätellä itsensä havainnoimaan liukkaita tienpintoja, sillä niihin ei välttämättä ole ehtinyt vielä tottua. Kävellessä kannattaakin pitää keskittyminen itse asiassa ja välttää kiirettä, sillä se altistaa liukastumiselle.

”Joulukiireissäkin kannattaa mieluummin katsoa katua kuin katua. Tavallinen tilanne voi olla esimerkiksi se, että yrittää kipittää viime hetkillä bussiin, jolloin helposti unohtaa varoa mahdollista liukkautta – vaikka sen olisikin vielä hetkeä aiemmin tiedostanut. Joulu ja seuraava bussi kyllä tulevat ilman kiirehtimistäkin”, sanoo Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen.

Työikäisille sattuu runsaasti liukastumistapaturmia, myös autoilijoille. Riskipaikkoja ovat silloin esimerkiksi oma piha tai työpaikan parkkipaikka. Lääkkeeksi kiireen ja sitä kautta myös liukastumisten välttämiseksi kelpaa parhaiten vanha tuttu: ennakointi eli esimerkiksi riittävän ajan varaaminen matkoihin. Yksinkertainen keino on lähteä kotoa vaikkapa viisi minuuttia totuttua aiemmin.

”Kukaan ei varmasti suunnittele kaatuvansa, joten liukkaisiin varautuminen kannattaa – se ei ole ikä- vaan olosuhdekysymys. Ikääntyneillä kaatumisesta johtuvat vammat ovat yleensä vain vakavampia kuin nuoremmilla. Kiireen välttämisen ja kävelyyn keskittymisen lisäksi liukuesteet tai pitäväpohjaiset kengät ovat helppo tapa ehkäistä liukastumisia. Kannattaa myös seurata jalankulkusäätä”, muistuttaa Loikkanen.

Liukastumistapaturmat käyvät kalliiksi

Liukastumistapaturmat aiheuttavat paljon kustannuksia yhteiskunnalle. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan pelkästään talviliukastumisten aiheuttamien tapaturmien vuodeosastohoito maksaa keskimäärin noin 18 miljoonaa euroa vuodessa*.

Noin 4 600 potilasta* on vuosittain vuodeosastohoidossa talviliukastumisen aiheuttaman tapaturman takia. THL:n arvion mukaan lisäksi noin 11 000 potilasta* on vuosittain avohoidossa talviliukastumisen takia.

”Sairaanhoidon lisäksi kustannuksia syntyy tietysti myös työpaikoille, sillä usein tapaturmaan liittyy myös poissaolo töistä. Eikä pidä myöskään unohtaa särkyä, mielipahaa tai muita haasteita, joita liukastumistapaturman uhrit kokevat arjessaan. Liukastumisen seuraukset voivat hankaloittaa arjen pyörittämistä todella paljon niin kotona kuin työpaikallakin”, huomauttaa THL:n erikoistutkija Persephone Doupi.

*Keskiarvo vuosien 2015-2017 tiedoista. Avohoito- ja vuodeosastopotilaiden välillä saattaa olla päällekkäisyyttä, joten potilaiden kokonaismäärä on todennäköisesti jonkin verran pienempi.

Näin varaudut liukkaisiin ja pysyt pystyssä:

• Kiinnitä huomio kenkien valintaan – pitävissä kengissä on matala, leveä kanta, voimakkaasti kuvioitu pohja ja pehmeä pohjamateriaali.
  • Keskity kävelemiseen. Jos huomio on askelluksen sijasta esimerkiksi kännykässä, voi liukkaus yllättää pahastikin.
  • Ennakoi. Kun vireystilasi on hyvä, pystyt varomaan liukkaita kohtia.
  • Käytä liukuesteitä liukkailla – kenkiin kiinnitettävät liukuesteet tai kiinteästi asennettavat nastat antavat hyvän pidon.
  • Tarkista varoitukset. Jalankulkusään saat selville esimerkiksi Ilmatieteen laitoksen sivuilta.
  • Anna palautetta pihojen ja kulkuväylien kunnossapidosta – tai hiekoita piha tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan itse. Pihojen ja katujen hiekoitus sekä lumien puhdistaminen auttavat montaa muutakin kulkijaa pysymään pystyssä.
  • Huolehdi fyysisestä kunnostasi. Kehon hyvä hallinta ja lihaskunto auttavat pysymään pystyssä.
  • Tiedosta erityisesti näin pikkujouluaikaan, että promillet lisäävät kaatumisriskiä entisestään.

Lisätietoja:
Kampanjasta yleisesti: kampanjan puheenjohtaja Kaarina Tamminiemi, p. 040 577 4614, kaarina.tamminiemi@cancer.fi
Liukastumistapaturmien ehkäisystä: suunnittelija Laura Loikkanen, Liikenneturva, p. 020 7282 341, laura.loikkanen@liikenneturva.fi
Liukastumistapaturmatilastot ja kustannukset: erikoistutkija Persephone Doupi, THL, p. 029 524 7383, persephone.doupi@thl.fi
Jalankulkusäästä: ylimeteorologi Sari Hartonen, Ilmatieteen laitos, p. 029 539 3444, sari.hartonen@fmi.fi

Linkit:
Pysy pystyssä -kampanja >>
Varoitukset (mukaan lukien jalankulkusää) >>
Omat havainnot >>

Katso myös videot:
Missä ja milloin liukastumistapaturman riski on suurimmillaan?

Liukastumistapaturmien riskiryhmät ja tyypilliset vammat

Pysy pystyssä -kampanja edistää talvijalankulun turvallisuutta. Kampanja pyörii radiossa ja sosiaalisessa mediassa 13.1. – 26.1.2020. Seuraa: #pysypystyssä ja @kotitapaturma.

Pysy pystyssä -kampanjassa mukana:
Aivovammaliitto, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto, Finanssiala ry, Helsingin kaupunki, Ilmatieteen laitos, Invalidiliitto, Liikenneturva, LähiTapiola, Maanpuolustuskoulutusyhdistys MPK, Nikander ja Wiinikka Oy, Partioaitta, Sarva-nastakengät, sisäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Suomen Kuntaliitto, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, Suomen Punainen Risti, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto, Taitavat Suutarit ry, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) sekä Työterveyslaitos. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) tukee toimintaa.

Kuva: Liikenneturva