Koulutus

Invalidiliitto koulutti esteettömyys-kartoittajia Addis Abebassa Etiopiassa

Ympäristön esteellisyys ja koulutusmahdollisuuksien sekä työn puute tuottavat haasteita liikuntavammaisille Etiopiassa.

Lue lisää kehitysyhteistyöstä

Uuden ammattiopiston nimeksi Spesia

Validia Ammattiopisto ja Bovallius-ammattiopisto yhdistyvät uudeksi ammatilliseksi erityisoppilaitokseksi 1.1.2018. Uuden oppilaitoksen nimestä järjestettiin nimikilpailu, joka on nyt ratkennut: uuden oppilaitoksen nimi on Ammattiopisto Spesia.

YK:n vammaissopimus

YK:n vammaissopimus tuli voimaan Suomessa 10.6.2016. Tämä tarkoittaa sitä, että kansainvälistä sopimusta vammaisten henkilöiden ihmisoikeuksista on noudatettava lakina. Tähän on koottu tiivistetysti TEESIT Invalidiliiton YK:n vammaissopimus käyttöön! -käsikirjan uudistetusta versiosta 2016.

Koulutus

Validia Ammattiopisto kouluttaa nuoria ja aikuisia, joilla on erityisen tuen tarve. Järjestökoulutuksemme tarkoituksena on taas lisätä tietoisuutta vammaisuudesta ja vahvistaa järjestöämme. Kokemuskouluttajiamme voi pyytää kertomaan esimerkiksi opiskelijoille vammaisen elämästä.

Opiskelu

Työelämässä tarvitaan osaamista ja usein vielä myös tutkinto. Työelämässä painottuu kuitenkin yhä enemmän osaaminen. Työtehtävät ja työntekijät kohtaavat jo erilaisilla alustoilla ja digitaalinen sopiminen eli "mätsääminen" lisääntyy.

Koulutus- ja työllisyyspolitiikka

Työllisyysasiantuntijoidemme työhön kuuluu vammaisten ammatillisen kuntoutuksen, koulutuksen ja työllistymisen valtakunnallinen vaikuttamistyö. Vammaisten työllisyysaste on alhaisempi kuin muulla väestöllä.

Järjestökoulutus

Koulutustemme tavoitteena on edistää toimintakyvyltään erilaisten ja fyysisesti vammaisten ihmisten oikeuksien toteutumista arjessa. Tarjoamme kursseja, seminaareja, verkkokursseja, webinaareja sekä tilauskoulutusta eri kohderyhmille. Lisäämme tietoisuutta vammaisuudesta sekä ylläpidämme ja uudistamme järjestön toimintavalmiuksia.

Tänä vuonna perehdytämme jäsenistöä ja muita kiinnostuneita erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen (sote-uudistus). Invalidiliiton sote-kiertue jalkautuu jokaiseen 18 maakuntaan. Koulutuskalenterista näet kiertueen ajat ja paikat.

Lue lisää järjestökoulutuksesta

Validia Ammattiopisto

Validia Ammattiopisto eli Mahdollisuuksien talo on ammatillinen erityisoppilaitos, joka tarjoaa ammatillista erityisopetusta perustutkintoihin ja valmentavaa koulutusta yli 600 opiskelijalle. Oppilaitos tuottaa myös ammatilliseen erityisopetukseen liittyviä kehittämis-, ohjaus- ja tukipalveluita.

Työllistymisen tukeminen

Tarjoamme ohjausta, neuvontaa ja tukea vammaisten ja pitkäaikaissairaiden henkilöiden työllistymiseen, työelämässä pysymiseen ja yrittämiseen liittyvissä asioissa. Neuvomme työntekijöitä, työnhakijoita, työnantajia ja yrittäjiksi aikovia.

Kokemuskoulutus

Kokemuskoulutuksen tavoitteena on syventää tulevien ammattilaisten osaamista tuomalla tieteellisen tiedon rinnalle näkökulmaa sairastuneen, vammautuneen tai heidän läheisensä arkeen.