Sosiaaliturva

ÄLÄ EKSY PALVELUVIIDAKKOON!

Koulutuksessa perehdyt vammaisten ihmisten sosiaaliturvaan, palveluihin ja tukitoimiin, niiden hakemiseen sekä muutoksenhakuun.

Miten viranomaisyhteistyö sujuu toimeentulotuen Kela-siirron jälkeen?

Vajaa puolitoista vuotta sitten toimeentulon perusosan käsittely siirtyi Kelalle. Tässä blogitekstissäni käsittelen Sosiaalibarometri 2018:n antamien tietojen pohjalta Kela-siirron sujuvuutta ja kehitysnäkymiä.

Laki takuutulosta?

Invalidiliiton jäsenkysely 2017 todisti ilmiötä, joka näkyy myös useissa kyselyissä ja virallisissa tutkimuksissa. Pienituloisten ahdinko on lisääntynyt, vaikka talouden kehitys on kokonaisuudessaan kääntynyt positiivisemmaksi.

Suomi on yksi parhaista maista

Otsikon mukaisilla sanoilla aloitti Juho Saari esityksensä sosiaali- ja terveyspolitiikan päivillä. Hyvinvointivaltion kannattajien määrä on Suomessa valtavan korkea ja järjestelmällämme on laaja kannatus kansalaisten keskuudessa. Samaan aikaan mielipidemittaukset osoittavat, että suomalaiset eivät ole samassa veneessä ja eriarvoisuus on lisääntynyt.

Työ, vammaiset ja eriarvoisuus

Eriarvoisuutta käsittelevän työryhmän loppuraportti julkaistiin maaliskuun lopussa. Työryhmää veti professori Juho Saari. Pääministeri Juha Sipilä asetti vuoden 2017 alussa työryhmän, jonka tehtävänä oli hakea uusia toimintatapoja ja keinoja pitkään jatkuneen yhteiskunnallisen eriytymisen pysäyttämiseksi. Saaren työryhmä esittää myös joitakin suoraan vammaisten henkilöiden eriarvoisuuden vähentämiseen liittyviä toimenpiteitä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut

Asiakasmaksuista säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetussa laissa. Se säätää osan sosiaali- ja terveyspalveluista maksullisiksi ja osan maksuttomiksi sekä myös maksujen enimmäismäärän.

Oikeussuojakeinot sosiaalipalveluissa

Jos saat kielteisen päätöksen vammaispalveluista, niin sinulla on käytössä lain turvaamat oikeussuojakeinot. Menettely on pääasiassa kirjallista, jos suullisesti yhteisymmärrykseen ei viranomaisen kanssa päästä.

Työelämässä pysyminen

Työkyky ilmenee aina suhteessa työtehtävään. Vaikka toimintakyvyssäsi tapahtuu muutoksia, se ei välttämättä johda työkyvyn muutoksiin.

Toimeentulo ja sosiaaliturva

Vammautumisen jälkeen, kaiken kriisin keskellä, olisi huolehdittava myös taloudellisesta selviytymisestä, toimeentulosta ja sosiaaliturvasta. Onneksi näistä asioista ei yleensä tarvitse huolehtia yksin, koska sairaalan osastolla työskentelee sosiaalityöntekijä, joka auttaa asioiden selvittelyissä.