Sosiaalipolitiikka

Miten viranomaisyhteistyö sujuu toimeentulotuen Kela-siirron jälkeen?

Vajaa puolitoista vuotta sitten toimeentulon perusosan käsittely siirtyi Kelalle. Tässä blogitekstissäni käsittelen Sosiaalibarometri 2018:n antamien tietojen pohjalta Kela-siirron sujuvuutta ja kehitysnäkymiä.

Ylva Krokfors

Olen sosiaali-ja terveysalan laajasti verkostoitunut ammattilainen. Koulutukseltani olen valtiotieteiden lisensiaatti.

Valta kunnassa – onko kaikki hyvin?

Aloitin työskentelyni Invalidiliitossa VALTAVA-uudistuksen jälkimainingeissa vuonna 1989, kun vammaispalvelulaki oli juuri astunut voimaan.

Suomi on yksi parhaista maista

Otsikon mukaisilla sanoilla aloitti Juho Saari esityksensä sosiaali- ja terveyspolitiikan päivillä. Hyvinvointivaltion kannattajien määrä on Suomessa valtavan korkea ja järjestelmällämme on laaja kannatus kansalaisten keskuudessa. Samaan aikaan mielipidemittaukset osoittavat, että suomalaiset eivät ole samassa veneessä ja eriarvoisuus on lisääntynyt.

Sote-sanastoa

Sote-uudistus tuo mukanaan monenkirjavaa termistöä, joka ei välttämättä aukea kovin helposti. Tällä sivulla avataan sote-uudistuksen kiemuroita terminologian kautta.

Vammaispolitiikka

Vaikuttamisen tavoitteena on kehittää ja turvata erityisesti eri tavoin fyysisesti vammaisten ihmisten arjessa palveluita ja tukitoimia. Ne liittyvät usein avustamiseen, asumiseen, liikkumiseen ja omannäköisen elämän kokonaisuuteen.