Nuori nainen harjoittelee pyörätuolilla liikkumista ja apuvälinekummi neuvoo vierestä.
5.2.2019
Liikkumisen apuväline mahdollistaa fyysisesti vammaiselle ihmiselle yhdenvertaisen osallistumisen.

Uuden liikkumisen apuvälineen käyttöönotto ja sen kanssa liikkuminen koti- ja lähiympäristössä saattaa kuitenkin jännittää. Liikkumisen apuvälineen luovutuksessa on saattanut saada niin paljon ohjeita, että osa niistä on päässyt unohtumaan jo kotimatkalla. Kotona apuvälineen kanssa toimiessa mieleen saattaakin nousta monia kysymyksiä, jotka tekevät omasta olosta epävarman ja asettavat samalla haasteita ja mahdollisesti jopa esteitä liikkumisen apuvälineen käytölle. Kotona saattaa mietityttää, miten suoritan sähköpyörätuolilla päivittäisen kauppareissun lähikaupan kapeilla käytävillä? Miten pääsen pyörätuolilla kadulla eteen tulevien esteiden, kuten katukivetysten ja vesikourujen yli turvallisesti? Voiko sähkömopolla liikkua metrossa ja miten siellä tulee toimia?

Invalidiliiton TuleApu-hankkeen viime vuonna alkanut apuvälinekummitoiminta haluaa vastata edellä mainittuun haasteeseen. Kyseessä on pääkaupunkiseudulla toimiva pilottihanke, jossa tehdään yhteistyötä HUS:n apuvälinekeskuksen sekä pääkaupunkiseudun apuvälineyksiköiden kanssa. Tarkoituksena on täydentää julkisen sektorin toimintaa.

TuleApu-hankkeessa on syksyn 2018 aikana koulutettu joukko kokeneita liikkumisen apuvälineen käyttäjiä, jotka haluavat apuvälinekummina toimia vertaistukihenkilönä uusille, jo perustaidot omaaville liikkumisen apuvälineen käyttäjille. Apuvälinekummin tarkoituksena on rohkaista ja kannustaa liikkeelle. Hän välittää omaa kokemustietoaan, ohjaa ja antaa liikkumisen apuvälineen kanssa toimimiseen liittyviä käytännön vinkkejä. Apuvälinekummin tavoitteena on vastata uuden apuvälineen käyttäjän tarpeeseen ja lisätä valmiuksia liikkumiseen ja apuvälineen käyttöön arjessa. Apuvälinekummi auttaa voittamaan liikkumisen haasteet.

Apuvälinekummit ovat koulutuksen aikana tuoneet esille, että he olisivat itse liikkumisen apuvälineen saadessaan kaivanneet samanlaista apuvälineen käyttöön liittyvää vertaistukea kuin nyt itse antavat, ja ovat siksi hakeutuneet mukaan toimintaan. He toivovat, että uusilla apuvälineen käyttäjillä olisi mahdollisimman matala kynnys ottaa apuvälinekummitoimintaan yhteyttä.

– Itse en apuvälineet saadessani oikein tiennyt edes mitä kysyä, kun kaikki oli niin uutta. Nyt jaan mielelläni tietotaitoani ja vinkkejäni, jos se auttaa muita apuvälineen kanssa ja liikkeelle, yksi apuvälinekummeista toteaa.

Lisää tietoa apuvälinekummitoiminnasta löydät täältä. Ole rohkeasti yhteydessä, jos luulet, että apuvälinekummeista olisi apua! He ohjaavat ja antavat liikkumisen apuvälineen käyttöön liittyviä vinkkejä mielellään!